50 procent van de banden wordt te vroeg vervangen

Terwijl autobanden naarmate ze verder slijten voor een lager verbruik zorgen vanwege de lagere rolweerstand, worden ze vaak te vroeg vervangen. Onder het motto ‘Safety made to last’ levert Michelin banden die veilig opgereden kunnen worden tot de minimale wettelijke profieldiepte. Het hoge kilometrage waar de banden van de Franse fabrikant bekend om staat, draagt ook bij aan een lage TCO.

Veel fleetowners laten zich bij de aanschaf van banden vooral leiden door de aanschafprijs, maar die zegt lang niet alles over de TCO van een band. “Met behulp van verzamelde data en praktijkresultaten waarbij we onze banden afzetten tegen die van concurrenten, kunnen we een kostenanalyse presenteren aan fleetowners”, stelt David Witters, Customer Engineering Support bij Michelin. “Bij de TCO gaat het ook om aspecten als de rolweerstand, die invloed heeft op de stroom- of brandstofkosten, en het kilometerrendement, 2 zaken die Michelin in haar DNA heeft zitten. Wij waren in 1992 overigens de eerste fabrikant die met de Energy-reeks een band met een lage rolweerstand op de markt bracht. Sindsdien hebben we de rolweerstand nogmaals gehalveerd.”

Volgens Witters wordt wereldwijd gezien 50 procent van de banden te vroeg vervangen, oftewel voordat de wettelijke grens van 1,6 millimeter is bereikt. “En dat terwijl de rolweerstand afneemt naarmate een band verder slijt, waarmee ook het verbruik daalt. Oftewel, minder millimeters is meer kilometers”, vertelt hij. Vaak zijn fleetowners bang dat de prestaties van banden te veel afnemen naarmate ze slijten, maar onder het motto ‘Safety made to last’ garandeert Michelin dat banden tot aan de genoemde millimetergrens goede prestaties leveren. Dat maakt het dus goed mogelijk om de banden optimaal te gebruiken.

nieuwe zomerband voor ICE en EV

In 2025 brengt Michelin een nieuwe zomerband op de markt, de MICHELIN Primacy 5. “Dat is wereldwijd ons volumemodel, dat geschikt is voor compacte middenklassers, voor het B-segment  en voor grote SUV’s”, aldus Witters. “De band kenmerkt zich door een hoger kilometrage, een lagere rolweerstand en betere remprestaties op nat wegdek. Met behulp van onze knowhow zijn we erin geslaagd om die schijnbaar tegenstrijdige aspecten te verenigen.”  Opvallend is daarbij het feit dat de band zowel geschikt is voor auto’s met verbrandingsmotor als voor elektrische auto’s. “We verwachten in 2030 wereldwijd een aandeel van 12 procent elektrisch, daarom zijn al onze banden voor beide autotypes geschikt.” Dat is ook een logische keuze, want zaken als een lange levensduur, een lage geluidsproductie en een lage rolweerstand – belangrijke aspecten bij een EV – worden ook gewaardeerd door berijders van een auto met verbrandingsmotor.

Marktaandeel van winterbanden blijft stabiel

Ook ziet Michelin de vraag naar vierseizoenenbanden steeds verder toenemen. “In Nederland is het aandeel van die banden in de afgelopen 5 jaar verdubbeld, ongeveer 25 procent van de voertuigen in Nederland staat er inmiddels op”, stelt Witters. “De MICHELIN CrossClimate liet in 2015 zien dat vierseizoenenbanden een goed compromis zijn omdat ze in de winter meer veiligheid bieden dan zomerbanden. Daarvoor werden ze gezien als vlees noch vis.” Tegen de verwachtingen van sommige bandenspecialisten in is het aandeel van winterbanden in ons land door de opkomst van vierseizoenenbanden niet noemenswaardig gedaald. Witters: “Dat aandeel is stabiel gebleven. Wel zien we dat het aantal auto’s dat in de zomer op zomerbanden staat is gedaald van circa 90 naar ongeveer 70 procent.”

The post 50 procent van de banden wordt te vroeg vervangen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *