Halfjaarverlies Hedin van 76 miljoen euro

Nederland is de meest winstgevende divisie, gevolgd door België. In Zweden is het verlies het grootste.

De Zweedse dealergigant heeft in het eerste halfjaar zijn omzet zien stijgen tot 46,8 miljard Zweedse kronen (4,1 miljard euro), een stijging van ruim een kwart. In de eerste zes maanden bedroeg het verlies 76 miljoen euro. Vorig jaar werd nog 52 miljoen winst gemaakt in het eerste halfjaar. Dat meldt het bedrijf.

Het bedrijf meldt dat een zwakke vraag in de meeste markten, dalende EV-verkoop en een restwaardeval van de EV-vloot het bedrijf tot grote afschrijvingen nopen. Daarbij merkt het op dat in 2023 de resultaten positief werden beïnvloed doordat toen de grote leverachterstanden werden weggewerkt. Het bedrijf is daarom een reorganisatie gestart die in 2025 moet leiden tot een kostenreductie van ruim 100 miljoen euro. Het bedrijf meldt verder de komende periode vooral organisch te willen groeien.

Corvette

Hedin verkocht in het eerste halfjaar 109 duizend voertuigen, waarvan 43 duizend nieuwe auto’s. In Nederland groeide de totale verkoop van 17 naar 25 duizend voertuigen. Alleen in Zweden is Hedin groter (36 duizend verkopen). De groei komt volledig op conto van de acquisities die het bedrijf deed; autonoom kromp de verkoop met 1 procent.

Hedin meldt dat het in augustus is aangesteld als Corvette-distributeur voor heel Europa. Ook bevestigt Hedin dat zij het Duitse BYD-importschap heeft verkocht aan BYD, maar dat Hedin in Duitsland en andere markten wel dealer van het Chinese merk blijft. Alle activiteiten vinden vanaf dit jaar plaats onder de naam Hedin Automotive.

In de meest recente AM Mobtalk was Eddy Haesendonck te gast, die recent werd aangesteld als ceo Benelux bij Hedin. Beluister of bekijk hieronder de podcast.

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

The post Halfjaarverlies Hedin van 76 miljoen euro first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *