‘Skoda zet uitrol agentuurmodel in ijskast’

Binnen het VW-concern is er volgens Automobilwoche veel discussie over het agentuurmodel.

Skoda stapt af van zijn plannen om het agentuurmodel te introduceren. Dat noteert Automobilwoche op basis van een toespraak van Thomas Peckruhn, vice-president van de Duitse branchevereniging voor autobedrijven. Skoda is daarmee het eerste merk binnen het concern dat aankondigt zich terug te trekken uit het agentuurmodel.

Oorspronkelijk was Skoda van plan om het nieuwe verkoopmodel in het vierde kwartaal van 2024 geleidelijk te introduceren met de marktintroductie van de elektrische SUV Elroq. In plaats daarvan houdt het merk nu vast aan het traditionele retailmodel.

Skoda is niet de eerste die zijn agentuurplannen in de ijskast zet. Eerder stopte Ford zijn pilot in Nederland.

Binnen het VW-concern is er volgens Automobilwoche veel discussie over het agentuurmodel. Met de benoeming van van Martin Sander, die eerder de introductie van agentuurmodel bij Ford stopte, tot lid van het bestuur van Volkswagen lijken de tegenstanders voorlopig te winnen. Een insider uit de auto-industrie verwacht echter niet dat Volkswagen op korte termijn het hele agentuurmodel verlaat, deelagentuurmodellen (zoals alleen voor EV’s) kunnen blijven bestaan.

In een interview met AM vertelde Skoda-ceo Klaus Zellmer dat ook Skoda het agentuurmodel onderzoekt. “Maar dit is echt nog een experiment, voorlopig alleen in onder meer Duitsland”, aldus Zellmer. “We hebben nog geen volledig beeld van alle voors-en-tegens en daarom werken we nu met pilots, en niet in Nederland. Zeg nooit nooit, maar het Skoda-agentuurschap gaan wij voorlopig niet in de Nederlandse markt introduceren.”

The post ‘Skoda zet uitrol agentuurmodel in ijskast’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *