Kabinet gaat autobelastingen hervormen en zoekt naar uitstel zero-emissiezones

Dat staat in het vandaag gepresenteerde regeerakkoord.
Het kabinet gaat de autobelastingen hervormen zodat de elektrische rijder ‘een eerlijke bijdrage’ levert. Verder wordt daar waar mogelijk 130 kilometer per uur ingevoerd, is er 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor de aanleg van wegen en gaat het kabinet proberen de invoering van zero-emissiezones uit te stellen. Dat staat in het zojuist gepresenteerde Regeerakkoord.

Komende dinsdag, bij de presentatie van de belastingplannen, volgt meer duidelijkheid over onder meer de verhoging van de bpm voor EV’s.

‘De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat-en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren’, schrijft de regering. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de overheidsinkomsten afnemen, ’terwijl we juist streven naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd.’

Plan

In het eerste kwartaal van 2025 presenteert de regering een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid. ‘In dit plan zullen verschillende opties worden uitgewerkt, waarbij rekening gehouden zal worden met de afspraken over de hervorming van de autobelastingen en de daaraan gerelateerde CO2-reductie zoals opgenomen in het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan (HVP). De randvoorwaarden hierbij zijn dat we alle nieuwe aanschafsubsidies voor personenvoertuigen per 2025 stopzetten.’

Ook komt er zoals in het hoofdlijnenakkoord al was aangekondigd vanaf 2026 in de motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s, die – en dat is iets anders geformuleerd dan in het hoofdlijnenakkoord – ‘gedeeltelijk’ compenseert voor het technisch meergewicht van het accupakket.

Infrastructuur

Het kabinet stelt 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor infrastructuur ten behoeve van het ontsluiten van (nieuwe) woningbouwlocaties en de maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur. Het kabinet komt nog dit jaar met een Actieagenda Auto. Met daarin onder andere de aanpak voor 130 km/uur en het – op een veilige en verantwoorde manier – inspelen op technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.

Zero-emissiezones

Het kabinet stelt dat het binnensteden ‘voor ondernemers bereikbaar wil houden’. “Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen
regelen (standaardiseren). We streven naar een uniform toegangsregime en bebording van deze zones, rekening houdend met ondernemers die gefaseerd overstappen op een elektrisch voertuig. De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit. Eind 2024 maken we hierover afspraken met partijen en leggen die vast in een nieuw convenant.”

Reactie Bovag: ‘Zoet zuur’ 
Bovag stelt in een reactie dat de sector smacht naar stabiel en voorspelbaar beleid. “Bovag wil dan ook dat de aangekondigde hervorming van de autobelastingen zorgt voor duidelijkheid bij branche en klant voor minstens vier jaar. Dat kan in de vorm van een ‘Autobrief 3’.”
De zinsnede dat er een ‘gedeeltelijke’ compensatie komt voor het technisch meergewicht van een EV valt slecht. “Eerder namen PVV, VVD, NSC en BBB het besluit van het vorige kabinet nog over om het héle meergewicht te compenseren tot en met 2030. Het kabinet schaadt hiermee het (toch al broze) vertrouwen van burgers en bedrijven dat zij door de overheid worden gesteund in het maken van de duurzame keuze. Bij Prinsjesdag (dinsdag 17 september) zal hier meer duidelijkheid over komen. Mocht de mrb-korting inderdaad te mager blijken, dan zal Bovag daar fel tegen protesteren.”
Bovag meldt verder vertrouwen te hebben dat het kabinet dit jaar nog afspraken weet te maken over zero-emissiezones zodat die in 2025 kunnen worden ingevoerd. 

The post Kabinet gaat autobelastingen hervormen en zoekt naar uitstel zero-emissiezones first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *