Miljoenennota: fors hogere mrb voor elektrische auto’s vanaf 2026
De voorgenomen 40 procent korting wordt verlaagd naar een korting van 25 procent. Daarnaast vervalt de korting met de huidige plannen één jaar eerder, te weten in 2030.
Eigenaren van een elektrische auto betalen vanaf 2026 75 procent van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 geldt het volle tarief. Dat is een grote wijziging ten opzichte van de plannen uit de Voorjaarsnota van afgelopen jaar. Dat blijkt uit de Miljoenennota die het kabinet zojuist aan de Tweede Kamer overhandigde.
Eerder werd al bekend dat de percentages gewijzigd gingen worden, maar onduidelijk was hoeveel. De brancheverenigingen ANWB, Bovag, RAI Vereniging, VNA sloten de handen ineen met Natuur & Milieu en reageerden gezamenlijk verbolgen op de plannen: ‘De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan’.
De organisaties zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Ze vinden dat de nu aangekondigde ingreep moet worden teruggedraaid en de beloofde 40 procent gewichtscorrectie alsnog moet worden ingevoerd, zoals goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.
MRB-korting
In het hoofdlijnenakkoord en de Voorjaarsnota was nog afgesproken dat eigenaren van volledig elektrische auto’s komend jaar nog vrijgesteld zijn van mrb, maar in 2026 zouden zij 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage zou in 2029 stijgen naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel dan helemaal.
De voorgenomen 40 procent korting wordt nu dus verlaagd naar een korting van 25 procent. Daarnaast vervalt de korting met de huidige plannen één jaar eerder, te weten in 2030.
De mrb-korting is afgesproken omdat elektrische auto’s zwaarder zijn door het batterijpakket en onevenredig hoog belast zouden worden in de motorrijtuigenbelasting, vergeleken met vergelijkbare benzine- of dieselmodellen.
The post Miljoenennota: fors hogere mrb voor elektrische auto’s vanaf 2026 first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!