Fries Heinis, RAI Vereniging: ‘De betaalbaarheid van mobiliteit staat onder druk’
Fries Heinis (55) volgde per 1 augustus Olaf de Bruijn op als directeur van RAI Vereniging. Heinis begon zijn carrière als assistent van Kamerlid Johan Remkes en zijn meest recente klus was voorzitter van Bouwend Nederland, een functie die hij tien jaar heeft bekleed.
Wat doe jij als je niet aan het werk ben?
“Het liefst werk ik ‘s avonds door, zeker als mijn vrouw weg is voor haar werk. Op de momenten dat ik niet werk lees ik graag en luister ik muziek. Ik kan eigenlijk alles lezen, van romans, literatuur tot biografieën. Ik ben erg fan van A.F. Th. van der Heijden. Zijn boeken verslind ik. Op gebied van muziek is dat hetzelfde: ik luister alles van Anton Bruckner tot Marco Borsato. Daarnaast train ik nu voor de Dam tot Damloop. ”
Komt die brede interesse voort uit nieuwsgierigheid?
“Ja. Ik zou mijn leiderschapsstijl ook zo omschrijven. Ik ben graag goed geïnformeerd en betrokken. Niet uit de gedachte dat ik op de stoel van een ander wil zitten, maar dat ik hoop mensen te helpen om beter te worden.”
Van wie heb je op zakelijk gebied het meest geleerd?
“Ik heb het meest geleerd van Johan Remkes. In 1993 begon ik mijn werkende leven als persoonlijk medewerker bij de VVD-fractie bij het nieuwbakken Kamerlid Remkes. Hij leerde mij dat het belangrijk is om altijd goed geïnformeerd te zijn. Om altijd te weten waar je het over hebt. Daar zit ook mijn nieuwsgierigheid in. Ik heb Remkes leren kennen als een toegankelijk en open mens, en ik hoop dat mijn nieuwe collega’s mij ook zo leren kennen.”
Zie je overeenkomsten tussen de bouw- en autosector?
“Zeker. Er zijn veel raakvlakken op gebied van duurzaamheid, betaalbaarheid en veiligheid. Maar ook: hoe ga je met data om. Het is fijn dat mijn netwerk ook heel erg van pas komt. Namens Bouwend Nederland kwam ik regelmatig bij bijvoorbeeld het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de andere mobiliteitsbranches. Extern zijn de partners veel hetzelfde, maar de sector, de bedrijven, dat is nieuw. Dat geeft mij inspiratie en uitdaging.”
Wat valt op bij de bezoeken aan ondernemers in de autobranche?
“Ik merk dat er behoefte is aan meer verbinding in de sector, en dan met name voor de bedrijven die in de keten werkzaam zijn: importeurs, dealers en toeleveranciers voor aftermarket. Daar kunnen wij als RAI Vereniging een faciliterende rol in spelen, voor alle vervoersmodaliteiten. Een ander belangrijk punt is zichtbaarheid. De ondernemers in de branche zijn hartstikke trots en realiseren mooie innovaties. Aan ons de taak om deze mooie voorbeelden aandacht te geven.”
Wat is de grootste uitdaging voor de branche?
“De betaalbaarheid van mobiliteit, in de breedste zin van het woord, staat onder druk. Het is cruciaal dat er regelgeving komt waar ondernemers mee uit de voeten kunnen, en die stabiliteit en zekerheid biedt. De betaalbaarheid gaat natuurlijk hand in hand met de verduurzaming. Een ander speerpunt is veiligheid. Het zijn allemaal maatschappelijke thema’s die in meer sectoren spelen. Dat is ook iets waar ik persoonlijk op aansla. Ik zou bijvoorbeeld nooit bij een koekjesfabriek kunnen werken, ik moet werken bij een club die zich inzet voor maatschappelijke uitdagingen.”
The post Fries Heinis, RAI Vereniging: ‘De betaalbaarheid van mobiliteit staat onder druk’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!