Paul de Vries | ‘Eindelijk praten we weer een beetje normaal’

De realiteit is dat de markt duidelijk maakt dat veel consumenten in Europa nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto. De aanvankelijke roep om ‘alles elektrisch’ klinkt nu een stuk minder luid, constateert AM-columnist Paul de Vries.

De laatste tijd vliegen de persberichten van automerken waarin staat dat ‘de elektrificatieplannen anders moeten’ ons om de oren. Waar ze eerst haastig riepen dat ze vóór 2035, soms zelfs al in 2030, volledig elektrisch zouden zijn, zien we nu ineens een terugtrekkende beweging.

De realiteit is dat de markt duidelijk maakt dat veel consumenten in Europa nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto. De aanvankelijke roep om ‘alles elektrisch’ klinkt nu een stuk minder luid. Natuurlijk, elektrisch kan de toekomst zijn, maar persoonlijk ben ik daar nog lang niet van overtuigd. De weg ernaartoe lijkt eerder hybride.

Wat me vooral bijblijft, is de kritiek die de ceo van Toyota twee jaar geleden kreeg. Hij zei dat hybrides de komende tien jaar de toekomst zijn, niet de volledige EV’s. Hij werd destijds weggezet alsof hij de markt niet begreep. En kijk nu: twee jaar later blijkt hij gewoon gelijk te hebben. Natuurlijk, ook Toyota zet nu versneld in op EV’s, maar hun hybride-strategie is nog steeds solide.

Als je Europa een beetje kent, weet je dat 2035 behoorlijk ambitieus is, zeker voor Zuid- en Oost-Europa. Met de huidige technologie zie ik het simpelweg niet gebeuren. In Noord- en West-Europa is de infrastructuur aardig op orde, maar zelfs daar zie je op LinkedIn genoeg berichten van mensen die uren kwijt zijn aan het opladen van hun auto.

De discussie wordt gelukkig minder zwart-wit

De discussie wordt gelukkig minder zwart-wit. Hybrides en plug-in hybrides zijn prima tussenoplossingen. Ze zijn snel, flexibel, en makkelijk in gebruik. Zodra we plug-in hybrides hebben met een actieradius van meer dan 100 kilometer kunnen de meeste mensen hun dagelijkse ritjes volledig elektrisch afleggen. En op vakantie? Dan pak je gewoon de brandstofmotor erbij. Alleen moeten we ervoor zorgen dat het betaalbaar blijft. Niet alleen de EV, maar ook hybrides en plug-ins zijn nodig tot ver na 2035 om de transitie die we blijkbaar willen in de automotive sector te realiseren.

Nu zelfs de fabrikanten erkennen dat ze niet volledig op EV’s kunnen leunen, is het wachten op de politiek. Ook daar lijkt het besef langzaam door te dringen: eindelijk praten we weer een beetje normaal.

Paul de Vries is expert online automotive retail en oprichter kennisplatform voor online autoverkoop #DCDW

The post Paul de Vries | ‘Eindelijk praten we weer een beetje normaal’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *