Stellantis-distributeurs dringen aan op ‘realistische aanpassing’ CO2-doelstellingen

In de brief wordt betoogd dat de industrie collectief onvoorbereid is om het aantal verkochte elektrische voertuigen te halen dat nodig is om aan de aankomende normen te voldoen.

De Europese distributienetwerken van Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Lancia, Jeep, Opel en Peugeot, allemaal onderdeel van de Stellantis Groep, hebben gezamenlijk een open brief gestuurd aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, waarin ze ‘ernstige zorgen uiten over de door de EU vastgestelde CO2-reductiedoelstellingen’ voor 2025.

De distributeurs stellen dat de doelstellingen onder de huidige marktomstandigheden ‘onhaalbaar zijn en dringende herziening vereisen’. Dit schrijft Cecra, de Europese branchevereniging voor automotive toeleveranciers, in een verklaring. In Nederland is Stellantis actief met Eurorepar als aftermarket onderdelenmerk.

De distributeurs wijzen erop dat het gebrek aan betaalbare elektrische auto’s en de onvoldoende laadinfrastructuur in heel Europa een grote kloof creëren tussen de regelgeving van de EU en de marktrealiteit. Volgens de brief heeft de focus van de industrie op premium BEV-modellen geleid tot hoge kosten, wat de massale acceptatie ontmoedigt en ervoor zorgt dat de markt niet in staat is om de noodzakelijke doelstellingen binnen de gestelde termijn te halen.

Onvoorbereid

“Wij merken dat veel potentiële kopers BEV’s afwijzen vanwege zorgen over prijs, actieradius en toegankelijkheid, schrijven de distributeurs.” Zij benadrukken verder dat hun perspectief afwijkt van dat van fabrikant Stellantis, die volgens hen optimistisch blijft over het behalen van de strenge EU-regels. In de brief wordt betoogd dat de industrie collectief onvoorbereid is om het aantal verkochte elektrische voertuigen te halen dat nodig is om aan de aankomende normen te voldoen, wat wijst op een groeiende kloof tussen de regelgevende doelstellingen, de gereedheid van de markt en de verwachtingen van de fabrikant.

De distributeurs wijzen er ook op dat deze zorg aansluit bij recente uitspraken van de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten (ACEA), die opriep tot uitstel van de doelstellingen voor 2025, een voorstel dat de Stellantis-distributeurs volledig ondersteunen.

Bovendien bekritiseert de open brief het huidige systeem van uitlaatemissiemetingen, dat volgens hen niet strookt met het bredere doel van decarbonisatie. De distributeurs pleiten voor een holistische benadering die rekening houdt met de volledige levenscyclus van voertuigen, waarbij een dergelijk uitgebreid kader zou leiden tot zinvollere CO2-reducties.

Boetes

De brief waarschuwt verder dat als de EU haar kader niet aanpast, fabrikanten waarschijnlijk te maken zullen krijgen met substantiële boetes. Dergelijke boetes, zo stellen ze, zullen leiden tot lagere productieniveaus binnen de EU, wat de distributeurs zou hinderen om hun verkoopvolumes te handhaven. Dit zou een economische neergang voor de sector riskeren, waardoor bedrijven en banen in de gehele toeleveringsketen in gevaar komen.

In hun slotverklaring roepen de distributeurs de EU op om wetgevende aanpassingen te overwegen die een geleidelijkere overgang mogelijk maken.

The post Stellantis-distributeurs dringen aan op ‘realistische aanpassing’ CO2-doelstellingen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *