Kabinet lijkt geen bezwaar tegen zero-emissiezones meer te hebben, RAI Vereniging reageert positief

Op X (voorheen Twitter) stelt Jansen dat het kabinet nog geen ‘definitief besluit’ heeft genomen en dat er een ‘nieuw convenant’ in aantocht is.

Brancheorganisatie RAI Vereniging is tevreden dat staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat, PVV)  zich niet langer lijkt te verzetten tegen de komst van de zero-emissiezones. RAI-voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.”

In het recent gepresenteerde regeerakkoord staat dat coalitiepartijen PVV, NSC, VVD en BBB de komst van de zero-emissiezones willen uitstellen om ondernemers meer tijd te geven om hun vloot te elektrificeren. De NOS meldde afgelopen vrijdag (4 oktober) echter dat Jansen eerder die dag met verschillende gemeenten heeft gesproken en dat de bezwaren van het kabinet nu van tafel zijn.

Op X (voorheen Twitter) verwijst Jansen zelf naar het bewuste artikel om daar vervolgens nog wel aan toe te voegen dat het kabinet nog geen ‘definitief besluit’ heeft genomen en dat er een ‘nieuw convenant’ in aantocht is. In dit document wil Jansen naar eigen zeggen de eerder gemaakte afspraken en aanscherpingen vastleggen. Volgens Jansen komt de nadruk nu meer te liggen op overgangsregelingen in plaats van uitstel.

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu – I&W. (Foto: Martijn Beekman/Rijksoverheid)

‘Geen verwarring’

Hoewel er dus nog geen 100 procent duidelijkheid is, lijkt het kabinet zijn verzet tegen de emissievrije gebieden voor bestellers te staken, tot tevredenheid van de RAI Vereniging, dat het kabinet er de afgelopen maanden meermaals heeft verzocht het beleid op het gebied van zero-emissiezones door te zetten.

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Wij zullen hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van I&W zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

Sprila

De branchevereniging stelt verder dat het hoopt dat het kabinet prioriteit geeft aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur. ‘Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd’, aldus de RAI Vereniging.

In een interview met AM stelde de mede-eigenaar van Diks Autoverhuur dat hij wel wíl elektrificeren, maar dat simpelweg nu nog niet kan. De invoer van zero-emissiezones zit hem daarom behoorlijk dwars.

De zero-emissiezones hebben een impact op het gros van de ruim 1,1 miljoen bestellers die op 1 september in Nederland geregistreerd stonden. Van dit totale aantal waren er ‘slechts’ ruim 30.000 volledig elektrisch. Dat betekent dat vroeg of laat nog zo’n 97 procent van het bestelpark een switch moet maken. Lees hier meer over de overgangsregelingen en hoe deskundigen tegen de komst van de zero-emissiezones aankijken.

The post Kabinet lijkt geen bezwaar tegen zero-emissiezones meer te hebben, RAI Vereniging reageert positief first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *