Analyse | Velgherstel begint met goed rondrekenen
Velgherstel doet een ondernemer er niet zomaar bij. Specialisatie is noodzakelijk en dat komt met forse investeringen. Bij Van Mossel en Junior Wheels zien ze er brood in, de hoge opstartkosten ten spijt.
Velgherstel ontwikkelt zich en blijft zich ontwikkelen. Dat stelt ondernemers voor de keuze: ga ik specialiseren in velgherstel of niet? Hoewel schade-ondernemers een verdienmodel zien in velgreparatie, zorgen de grote investeringen voor twijfel. Specialiseren en investeren is noodzakelijk, dat stelt Ad van Diepenbeek, directeur Schade bij Van Mossel, dat recentelijk investeerde in een remarketingvestiging, waar ook veel auto’s (veelal uit de lease) komen die velgherstel nodig hebben. “Die auto’s hebben steeds vaker ook nieuwe toepassingen zoals diamond cut-velgen. Zo’n velg heeft een aluminium afwerking waardoor deze esthetischer en aantrekkelijker oogt. Als die velgen beschadigd zijn, kun je ze niet zomaar bij een schadebedrijf laten bijspuiten. Ze moeten professioneel nieuw gemaakt worden”.
Bij traditionele wielen worden velgen bij schade eerst geschuurd, waarna ze een nieuwe grondlak krijgen. Daarna krijgt de velg een nieuwe kleur. Het herstel van diamond cut-velgen is een specialisme, vertelt Van Diepenbeek. Het vergt kennis, vaardigheden en equipment zoals een freesbank. “Zo kunnen we ze conform OEM-standaard repareren. Velgherstel is geen markt waar je zomaar in stapt. Wij hebben voldoende eigen omzet om OEM-velgherstel met onze dealerbedrijven en onze remarketingafdeling op te pakken. Het vereist niet alleen een aanzienlijke financiële investering, maar ook specialisatie. Er zijn in Nederland nu drie à vier bedrijven die velgherstel op deze schaal doen”, zegt Van Diepenbeek. Naast logistieke uitdagingen is het ook duurder geworden om velgherstel te doen. “Kijk naar de investeringen in technologie, zoals draaibanken. Het correct instellen daarvan vergt vakmanschap en precisie, dat is vaak het moeilijkste aspect van het herstelproces,” legt Van Diepenbeek uit.
Uitdagingen
Volgens Van Diepenbeek is een belangrijke uitdaging bij velgherstel de doorlooptijd. “Klanten willen hun velgen snel gerepareerd terugkrijgen, het liefst tegen zo laag mogelijke kosten, maar ook zo eenvoudig mogelijk. De logistiek van het ophalen en bezorgen is echter complex en kostbaar. Het herstel kan soms binnen een dag als een klant het vervoer zelf regelt. Van Mossel herstelt 30 tot 35 velgen per dag. Om op dit volume te draaien, is een investering van ongeveer 600 duizend euro nodig. Als je het erbij doet, wordt het lastig om de kwaliteit te waarborgen. Je moet kiezen voor velgherstel als je core business, anders mis je de focus die nodig is om echt succesvol te zijn.”
Een andere uitdaging binnen velgherstel is volgens Van Diepenbeek om te bepalen wat wel en wat niet kan. ”Wij doen niet het richten van velgen maar alleen de beschadigingen aan het chroom. Als je kiest om te gaan richten, dan kom je de uitdaging tegen dat er steeds meer merken en type velgen zijn die je volgens OEM-regels niet mag richten. Wij houden rekening met wat conform de richtlijnen van de OEM verantwoord is. Zo vermijden we ongelukken. Wij laten daarom het richten van velgen aan andere gespecialiseerde velgherstellers over.”
Een totaalpakket
Schadeondernemer Junior Roks van Junior Wheels is zo’n specialist. Hij heeft een bedrijf in Hoogeveen dat velgen richt, poedercoat en ook CNC-afdraait. Roks: “Als iemand begint met velgreparatie moet dat zo goed en veilig mogelijk gebeuren, maar uiteindelijk moet je achter het resultaat staan”, vertelt hij. Roks erkent dat CNC-reparatie en het richten van velgen ‘twee verschillende takken van sport’ zijn. Hij twijfelde daarentegen geen seconde om beide op te pakken. “Ik probeer een mooi totaalpakket aan te bieden, daardoor heb ik veel klanten binnengehaald. In de afgelopen zeven jaar moest ik weloverwogen investeringsbesluiten nemen. Maar daardoor hoef ik nu niet meer werk uit te besteden.”
Concurrentie
Van Diepenbeek verwacht dat de specialisatie in velgherstel de komende jaren verder zal doorzetten, maar ook dat in velgherstel genoeg partijen een boterham kunnen verdienen. De opkomst van concurrenten, waaronder van bandenservicebedrijven zoals Profile Heuver Kuil , ziet Van Diepenbeek ook als een ‘goede toevoeging’. “Gezonde concurrentie maakt je alleen maar beter en scherper”, stelt hij. Junior Roks kijkt daar anders tegenaan. “Ik denk dat een ondernemer vooral moet doen waar hij goed in is. Zo snap ik dat schadeherstellers naar velgenspecialisten stappen voor reparatie. Ik vind het niet mijn plek om iets te vinden van andere partijen. Maar soms heb ik het gevoel: schoenmaker, blijf vooral bij je leest.”
The post Analyse | Velgherstel begint met goed rondrekenen first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!