Mobiliteit in Cijfers Auto’s: 14% personenauto’s is EV of hybride, automatisch schakelen de norm

Na Zweden, Finland en Denemarken behoort Nederland tot de EU-lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto.

Bijna 14 procent van de personenauto’s in Nederland is voorzien van een volledig elektrische of hybride aandrijving. Nederland behoort zo tot de vijf EU-lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto was begin dit jaar 48.118 euro (ter vergelijking: 46.235 euro in 2023). Dit zijn enkele conclusies uit de nieuwe editie ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 – 2025’ van RAI Vereniging en Bovag.

Volgens de uitgave telde Nederland vorig jaar 848.972 hybride auto’s (+31%) en 462.307 volledig elektrische auto’s (+36%). Met name de laatste paar jaar heeft elektrisch rijden een groeispurt doorgemaakt, aldus de brancheverenigingen. In 2023 werden 113.961 nieuwe volledig elektrische auto’s aangeschaft, een plus van 56 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Tegelijkertijd groeide de vraag naar hybride modellen met 22 procent tot 137.063 voertuigen.

Er zijn in september 31.235 nieuwe personen­auto’s geregistreerd in Nederland, een stijging van 5,1 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023. In totaal zijn er dit jaar 278.529 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, 2,8 procent minder dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. In september 2024 werden er 12.461 elektrische auto’s geregistreerd. Dat is een stijging van 20,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Lees hier meer over de nieuwverkoop van september 2024.

CO2-uitstoot

‘Het is evident dat deze ontwikkeling positieve effecten heeft op de CO2-uitstoot,’ zo schrijven de brancheverenigingen. Na Zweden (61 gr/km), Finland (60,9 gr/km) en Denemarken (73,3 gr/km) behoort Nederland tot de EU-lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto: 74,2 gr/km. Ter vergelijking in 2022 was dat nog 86,8 gr/km.

In het brancherapport ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s’ valt verder te lezen dat de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto begin dit jaar 48.118 euro bedroeg (ter vergelijking: 46.235 euro in 2023). De brancheverenigingen constateren wel een sterk uiteenlopend prijsverschil per brandstofsoort. Zo hangt aan een dieselpersonenauto een gemiddeld prijskaartje van 92.117 euro. Voor een plug-in hybride is een consument gemiddeld 74.553 euro kwijt. Voor een volledig elektrische auto 52.439 euro, een benzine-auto 35.373 euro en een auto op LPG 23.646 euro.

Automatisch schakelen

Verder, zo schrijven de RAI Vereniging en Bovag, is het ‘opvallend dat Nederlanders in steeds grotere getale de automatische transmissie omarmen’.

De stijging (10 procent in vijf jaar) komt volgens de brancheverenigingen omdat het veel gebruiksgemak biedt, comfortabeler is en vaak zelfs zuiniger is dan een handgeschakelde versnellingsbak. ‘Bovendien functioneren de sterk in opkomst zijnde rijhulpsystemen (ADAS, red.)=) vaak beter in combinatie met een automaat; denk bijvoorbeeld aan adaptive cruise control.’

Export

De export van personenauto’s is tussen 2018 en 2023 gestegen van 262.838 naar 279.630. De individuele import (dus buiten de officiële importeurs om) van personenauto’s nam toe van 218.332 naar 254.691.

Verbaasd, machteloos en verbitterd kijkt de branche terug op de bizarre affaires en omstandigheden in de afgelopen vijf jaar. De branche heeft ervan geleerd en veerkracht getoond, ziet AM-columnist Rolf Westgeest in zijn nieuwste bijdrage.

The post Mobiliteit in Cijfers Auto’s: 14% personenauto’s is EV of hybride, automatisch schakelen de norm first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *