In de Werkplaats | Profile Heuver: Schaalvergroting noodzakelijk voor korte wachttijden
De Heuver Group nam in 2023 Kuil Banden in Groningen over waarmee de banden- en wielenleverancier in Noord-Nederland er een ‘schaalbare locatie’ bij kreeg. Dat was nodig ook, het bedrijf liep tegen zijn grenzen aan.
Profile Heuver en bandenbedrijf Kuil Banden voegden in juni alle activiteiten samen op één vestiging. De fusie biedt vele voordelen. Niet alleen kan Profile Heuver Kuil, zoals het bedrijf nu voluit heet, opschalen. Ook houdt het de wachttijden kort en daarmee heeft het bedrijf een voordeel ten opzichte van dealers, ziet Bert Meijer, die vanuit zijn kantoor een tevreden blik werpt op de werkplaats. “Het dienstenpakket is verder uitgebreid waardoor we de klant nog beter en sneller kunnen helpen. Dat stond ook bij Jacob Kuil (de vorige eigenaar van Kuil Banden, red.) altijd hoog in het vaandel.”
De werkzaamheden van Profile Heuver zijn verplaatst naar het grotere onderkomen van Kuil Banden, net buiten de stad Groningen, aan de A7. Volgens Meijer was dat een logische stap. “Beide bedrijven zaten al dicht bij elkaar. Het terrein waar we nu zitten is groter, en daar hebben wij alles gecentraliseerd. Daarnaast is het door de gunstige ligging goed bereikbaar.” Profile, waar de vestiging in Groningen bij aangesloten is, stelt dat de locatie met twintig bruggen het ‘grootste servicebedrijf voor personenwagens van Nederland’ is.
Personenwagens
Dat de omvang van de nieuwe Kuil Banden-locatie voordelen biedt, wordt meteen bij binnenkomst duidelijk (de grote loods komt overigens door de landbouwachtergrond van Kuil Banden). Aan de rechterkant van een grote hal staan vele banden gesorteerd. In het midden ligt een straat waar klanten gemakkelijk in en uit kunnen rijden en links is voldoende ruimte voor onderhoud aan grotere voertuigen. Op jaarbasis vervangt het team van Profile duizenden banden. Meijer: “Bij onderhoud hebben we nu acht monteurs in dienst die zich enkel daar op richten.”
Ook voor de opslag van de wisselbanden biedt de nieuwe locatie meer ruimte. “Dat doen wij op de plek waar vroeger trekkerbanden lagen. Deze hadden juist minder ruimte nodig en zijn verplaatst naar een hogere etage.” Dit scheelt een hoop ‘gedoe’, zo legt Meijer uit. “Voorheen sloegen we de wisselbanden extern in Duitsland op. Dat was een ingewikkeld logistiek proces.”
Kromme velgen
Profile Heuver Keul richt zich ook op werkzaamheden als herstel van lichtmetalen velgen. Zo heeft het bedrijf een speciale ‘high-tech-afdeling’ daarvoor ingericht. “Wij hebben twee collega’s die zich volledig richten op het repareren van schades en kromme velgen. Door dit specialisme krijgen wij weer nieuwe klanten, die vaak op hun beurt ook weer gebruikmaken van andere activiteiten van het bedrijf. Zo’n contactmoment is een kans. Mensen krijgen daarmee in de gaten dat er bij ons veel meer gedaan wordt dan alleen banden.”
Op het 85-jarig jubileum van banden- en wielenbranchevereniging Vaco, vorig jaar, werd de vraag gesteld of een bandenservicebedrijf zich moet beperken tot werkzaamheden rondom banden en wielen. Destijds waren de meningen van bezoekers verdeeld. Meijer: “Ik denk dat de kracht van dit bedrijf is dat er verschillende afdelingen zijn. Naast banden, velgen en velgenherstel doen we ook APK, reparaties en onderhoud. Ik denk dat het lastig is om in de huidige markt een gezonde business case rond te krijgen als je je alleen op de retail van banden richt.”
Profile heeft veel contracten lopen met leasemaatschappijen. Zo zijn veel zakelijke klanten vanuit Alphabet, Leaseplan en Arval nu vaste gast bij het servicestation in Groningen. “Auto’s uit heel Nederland komen hier voor bandenonderhoud”, stelt Meijer.
Bij dealers spreek je over maandenlange wachttijden. Bij ons heb je binnen drie weken een afspraak
Dealers
Zijn dealers straks geneigd om bandenwerkzaamheden erbij te gaan doen? Meijer denkt van niet. “Op de huidige arbeidsmarkt, zeker bij de dealers, is er een tekort aan monteurs. Dat merken wij doordat wij hier in Groningen de werkzaamheden voor verschillende dealers doen. De dealers zetten eerder een monteur op reparatie en onderhoud dan op banden. Reparaties hebben voor een dealer meer rendement, ook speelt efficiëntie een rol. Wij vervangen veel sneller een paar banden terwijl een niet-specialistische monteur daar langer mee bezig is. Verder speelt mee dat dealers nu vaak een wachttijd van gemiddeld drie maanden hebben, terwijl je bij ons voor een onderhoudsbeurt binnen twee weken terecht kan. Voor het vervangen van banden kun je over het algemeen direct terecht. Dealers, en ook garagebedrijven, outsourcen steeds meer. Zo doen wij veel werkzaamheden voor garagebedrijven op het gebied van banden en onderstel.”
Motivatie
Een ander heet hangijzer in de bandenbranche is de verandering in de dynamiek van werknemers. Zo zijn er monteurs die niet meer vijf dagen in de week willen werken. Hoe motiveer je de nieuwe generatie monteurs? Meijer: “Aandacht is belangrijk. Dat geldt zowel voor de jonge als de oude monteurs. Een werkgever moet zich inleven in hoe bijvoorbeeld jonge monteurs in het leven staan. Dat is best lastig. Maar als ik dat niet doe, dan denk ik dat het dienstverband snel afgelopen is”.
Ook is het bieden van opleidingen belangrijk voor Profile Heuver Kuil. Zo kunnen medewerkers ‘de fijne kneepjes van het vak’ leren in een pand tegenover het hoofdkantoor in Hardenberg. De franchise heeft daar praktijkruimtes met apparatuur, waardoor een opleidingstraject van een monteur aanvoelt alsof hij in een ‘echte werkplaats’ het vak leert. ‘Pasklaar opgeleide mensen vind je niet gemakkelijk. Zeker goed gekwalificeerd technisch personeel in de automotive-, truck-, en bandensector moeten we zelf opleiden om de Heuver-kwaliteitsnorm voor onze klanten te kunnen blijven waarmaken. Intern opleiden is een manier om de juiste mensen voor onze functies te vinden’, schrijft Profile aan AM.
Volgens Meijer komen de familiewaarden binnen het bedrijf daarbij van pas. “De Heuver Groep is nog altijd een familiebedrijf. En dat geldt ook voor deze vestiging die we over hebben genomen van Kuil. Familiebedrijven hebben een bepaalde manier van werken, een wat plattere organisatie waarbij de klant en de werknemer centraal staat”, aldus Meijer, die al vier jaar bij Profile werkt.
‘Andere tak van sport’ – Kuil Banden was een bedrijf dat zich vooral richtte op de lokale markt in en rondom Groningen, en deed veel werkzaamheden voor landbouwvoertuigen. Profile Heuver, dat sinds 1989 bestaat, richtte zich vooral op personenwagens. Het bedrijf deed een kleiner gedeelte landbouwbanden erbij. Profile noemt de locatie in Groningen de grootste van Noord-Nederland op het gebied van vrachtwagen-, landbouw- en industriebanden. De landbouwwerkzaamheden, die Profile Heuver eerst in Veendam deed, zijn nu ook samengevoegd bij de locatie van Profile Heuver Kuil. “Nu hebben wij één centrum dat gericht is op landbouw in Groningen. Alle expertise en kennis zitten onder een dak. En dat is nodig, want landbouw is een andere tak van sport”, aldus Meijer.
The post In de Werkplaats | Profile Heuver: Schaalvergroting noodzakelijk voor korte wachttijden first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!