Extra importheffingen op elektrische auto’s uit China definitief

Donderdag 31 oktober zijn de extra heffingen, die oplopen tot 35,3 procent, definitief.

De Europese Unie heeft definitief vastgelegd dat het extra importheffingen oplegt op elektrische auto’s uit China. De maatregelen gaan donderdag 31 oktober in. Dat meldt het ANP.

De verordening die deze heffingen introduceert, wordt morgen (woensdag 30 oktober) gepubliceerd in het officiële publicatieblad van de EU. De maatregelen komen na onderhandelingen met China en nadat de Europese Commissie eerder had vastgesteld dat China de fabricage van elektrische auto’s dusdanig subsidieert dat er een oneerlijk speelveld ontstaat voor Europese autohandelaren.

Het gaat om extra heffingen tot 35,3 procent. Niet alle automerken worden even hard getroffen. De 35,3 procent wordt geheven op auto’s van SAIC Motor, voor BYD wordt het percentage 17 procent, Tesla ontvangt een extra heffing van 7,8 procent en voor Geely komt de extra heffing uit op 18,8 procent. Nu is de Europese importheffing op elektrische auto’s 10 procent. De maatregel geldt voor vijf jaar.

In mei nam de Europese Commissie het besluit over het verhogen van de importtarieven voor Chinese auto’s. Als de Commissie slim is, neemt het geen halve maatregelen, zo betoogde AM-columnist Arjen de Jong. Lees zijn column hier.

China dreigt op zijn beurt met extra heffingen op onder meer op onder meer varkensvlees, zuivel en brandy, nadat de EU-lidstaten akkoord waren gegaan met de extra importheffingen op elektrische auto’s.

Europese, vooral Duitse, autofabrikanten zoals Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen lobbyden tevergeefs tegen de tarieven, uit vrees dat het conflict hun verkoop in China zal schaden, juist nu ze daar al worstelen. Eerder deze week kondigde de hoofdvertegenwoordiger van de vakbond van Volkswagen aan dat Europa’s grootste autofabrikant van plan is om minstens drie fabrieken in Duitsland te sluiten.

De afgelopen maand troffen de Europese Commissie en de Chinese overheid elkaar regelmatig aan de onderhandelingstafel, maar deze gesprekken hebben niet in een overeenstemming geresulteerd.

Het nieuws dat de invoering van extra importtarieven op EV’s uit China genoeg steun van Europese lidstaten heeft, maakte veel los. Van Den Haag tot Brussel en van Berlijn tot Peking. Lees hier de reacties. 

The post Extra importheffingen op elektrische auto’s uit China definitief first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *