Parijs Motor Show 2024: Europa vs. China, de bel voor de volgende ronde klinkt

De merken uit de Geely-stal, MG en Chery schitteren er door afwezigheid, maar toch zijn de meeste merken prominent aanwezig op de Parijs Motor Show. En dus ligt het nieuws voor het oprapen op de Franse beursvloer.

Met de maandenlange berichtenstroom rondom de naderende extra importheffingen voor elektrische auto’s uit China, zou je de Mondial de l’Auto in Parijs (oftewel de 2024 Parijs Motor Show) kunnen neerzetten als het decor van een boksmatch tussen Europa en China die al ruim twee jaar duurt. Toen, in 2022, kon het evenement zelf nog maar net opkrabbelen na de knock-out van de coronacrisis, vooral dankzij een enorme delegatie overambitieuze Chinese fabrikanten die klaar leken om Europa te bestormen. Westerse merken bleven toen grotendeels thuis.

Nu, in 2024, valt juist weer de afwezigheid op van een aantal inmiddels vertrouwde Chinese partijen. Zo schittert de Geely-groep door afwezigheid – en dat betekent al snel een hele hal met logo’s minder: Volvo, Polestar, Zeekr, Lotus en Smart zijn er niet. Dat geldt ook voor Lynk&Co, dat uitgerekend op de persdag medio oktober online hun langverwachte vol-elektrische tweede model introduceerde. Opvallend is ook dat MG (best verkochte Chinese merk in Europa) ontbreekt en dat de Chinese gigant Chery (Omoda, Jaecoo), bekend om zijn openlijke Europese aspiraties, heeft bedankt.

Blijft er dan nog wel iets over aan nieuwswaarde? Ja. En de duiding achter de vele introductieboodschappen is minstens zo interessant. Dat de branche zich middenin een uiterst avontuurlijke transformatie bevindt, is inmiddels bekend. De uitkomsten zijn ongewis. En de onheilstijdingen uit de branche worden aaneengeregen: mogelijke fabriekssluitingen in Europa (lees hier meer over op pagina 20), duchtige sneeuwbaleffecten voor toeleveranciers, duurzaamheidsdoelstellingen die gevaar lopen, winstwaarschuwingen, handelsbetrekkingen tussen fabrikanten en hun retailpartners die onder druk staan. En dan zijn daar volgend jaar de draconische emissieboetes van Europa, in het geval de nieuwe auto’s van een autofabrikant gemiddeld meer dan 95 gram CO2 uitstoten. Je zal in deze tijd maar leiding moeten geven aan de grote concerns.

Sneltreinvaart

Het beeld van de geopolitieke tweekamp kan dan ook naar de prullenbak. Elk Westers concern heeft zijn eigen staat van gezondheid, maakt zijn eigen keuzes en zal de komende jaren heldere, strategisch scherpe én ingrijpende plannen in sneltreinvaart moeten uitvoeren. Dat gaat allereerst over het aanbod van alternatieve aandrijflijnen, naast het kernprogramma van volledig elektrische motoren die de weg naar het inmiddels weer ter discussie gestelde zero-emissiejaar 2035 bepalen. In Parijs worden vol trots mild- en full-hybrid-benzinemotoren, nieuwe generatie plug-in-hybrids en range-extenders getoond of aangekondigd. De markt vraagt er om, zo zeggen de aanbieders, en de voortschrijdende innovatie verzekert boetevrije uitstootniveaus.

Aan de andere kant blijven er Chinese concerns aankloppen voor een plek op het Europese podium. In Parijs maakten we kennis met Leapmotor, Forthing, Aito en GAC. Daarover later meer. Want de ster die het meest schitterde op de persdag hing boven hal 6: de Renault Group lijkt zich op te maken voor een aantal vette jaren. Dacia is een sterk groeiende ‘performer’ met robuuste, ruime no-nonsense voertuigen waar een prettig prijskaartje aan hangt dat met name ook particuliere klanten lokt. Ook zonder de op de beurs geïntroduceerde ruime SUV Bigster verkoopt het merk in de EU inmiddels meer dan bijvoorbeeld Skoda en Mercedes Benz.

Ook nadert Dacia het volume van moedermerk Renault. Maar Renault zelf maakt zich ondertussen ook op voor een sprint terug naar de Europese top 3: kort na de R5 stelt Renault op de beursvloer nu de R4 E-tech voor: minder retro dan de naam doet vermoeden, maar wel een karaktervolle, speelse aanbieding in het nieuwe hitsegment van compacte elektrische SUV’s. Met dit koppel, en de nog lang niet uitgespeelde Dacia Spring, bedient Renault Group de nieuwe ‘battleground’ op de EV-markt in de prijsklasse tussen 20 en 30 duizend euro. En dan hebben we een ander onvervalst retroproject nog te goed: op de beurs staat ook de zo op het oog productierijpe nieuwe elektrische Twingo al te trappelen, al moeten we daar nog tot 2026 op wachten. Gelukkig maar, zou je zeggen. In te veel leuks ineens kun je je ook verslikken.

Het lijkt een overtuigde keuze van Renault: in een tijdperk van eenvormig (SUV-)design, moeilijk uitspreekbare nieuwe merken en eindeloze variaties op alfanumerieke modelnamen, kiest Renault ervoor om naast hun uitgebreide programma met traditionele SUV’s een nieuwe categorie Europese hartenveroveraars aan te bieden, met herkenbaar kleurrijk design en namen die iedereen wel in familie-fotoalbums terugvindt.

Het nieuws van de Stellantis-merken steekt schril af tegen al het Renault-geweld.

BYD

Dat laatste is voor Chinese merken hier in Europa voorlopig niet weggelegd. Ze moeten het hebben van elektrische prestaties, software, kwaliteit, functionaliteit en een aantrekkelijke prijs. Dat is natuurlijk al heel wat, al staan die prijzen hier en daar op de tocht. BYD toont zich in Parijs als drukbezochte gevestigde partij in de wereldorde. Het merk is vastberaden om ook in Europa te slagen. Op de beurs wordt het nieuwe volumemodel getoond: de elektrische midsize SUV Sealion 7.

Er is verder veel hoop en verwachting voor de next generation PHEV techniek in de Seal U, dat uitzicht biedt op een laag verbruik en een bereik van meer dan 1.000 kilometer. President Stella Li grijpt strategisch in: de groei in Europa gaat haar niet hard genoeg. In Duitsland en andere (grote) sleutelmarkten neemt BYD de verkoop en distributie nu zelf ter hand. Nederland behoort niet tot die categorie, dus het partnership in Nederland met Louwman lijkt wel veilig. En eerder dit jaar verplaatste BYD hun aanvankelijk in Hoofddorp geplande managementstructuur naar die grote markten én naar Hongarije, waar ze hun eerste Europese fabriek volgend jaar zullen openen.

Hongqi van de FAW groep geeft ook aan om klaar te zijn voor de volgende ronde. Na een bescheiden begin met de barokke EHS9 krijgt het merk een impuls met het koppel EH7 (sedan) en de EHS7 (midsize SUV). De dealer-partners zijn bekend (met een belangrijke rol voor Hedin in Europa). Het merk wil naar eigen zeggen nu ook meer potten gaan breken in de zakelijke markt. Ex-Jaguar designer Giles Taylor zal er als chief creative oficer voor moeten zorgen dat de vormgeving de Europese harten meer gaat bekoren.

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

BYD toont zich in Parijs als drukbezochte gevestigde partij in de wereldorde. (Beeld: Parijs Motor Show.)

Eerste troeven

GAC is een groot Chinees concern (meer dan 2 miljoen auto’s per jaar) dat zich nog niet eerder aan Europa had gepresenteerd. Ze zijn nu zover en hebben voormalig BMW-topman Thomas Schemera aangetrokken om de cultuurshift naar internationaal denken mogelijk te maken en vooruitgang te boeken. De compacte crossover Hyptec HT en de midsize SUV Aion V zijn hun eerste troeven om dealerpartners en vroege klanten te overtuigen.

Forthing van Dongfeng Liuzhou was al in enkele Oost Europese markten actief, maar maakt zich nu op voor de volgende stap middels het aangaan van retail partnerships, zo blijkt in Parijs. De U-Tour full-hybrid en de elektrische S7 zijn hun belangrijkste troeven. Let op: Forthing staat los van het merk Voyah, dat door een andere divisie van Dongfeng reeds naar Europa wordt gevoerd.

Iets verder van huis is Aito. Het moederbedrijf bracht eerder Seres op de markt, maar die introductie ging rimpelloos aan de consument voorbij. Met een nieuw merk bereidt het zich behoedzaam voor op een herstart al zijn er nog geen details bekend over aanbod, aanpak en timing. Aito is in Parijs om vrienden te maken en heeft daar met een immense stand kennelijk grote verwachting bij.

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Stellantis heeft met Leapmotor een internationale joint venture. (Beeld: Parijs Motor Show.)

Stellantis

Het nieuws van de Franse Stellantis-merken Peugeot (e-408) en Citroën (nieuwe designtaal) stak wat schril af tegen al het Renault-geweld, maar des te meer aandacht gaat uit naar de ‘brother from another mother’ Leapmotor. Deze razendsnel opererende internationale joint venture toonde al eerder het aantrekkelijk geprijsde duo bestaande uit de compact car T03 (waarvan circa 40 procent heffingsvrij zal worden gebouwd in een ex-Fiat fabriek in Polen) en de midsize SUV C10.

Nieuw is nu de iets compactere SUV B10 waarmee het merk ook lager in het 30.000 euro-bereik zal opereren. Interessant in de aandrijflijndiscussie is ook hun aangekondigde 1.5 liter 3-cilinder met range-extender die het merk in de eerste helft van 2025 gaat voeren in de C10. Zo wil de joint venture een basis leggen voor een jaarvolume van 350 tot 500 duizend auto’s buiten China tegen 2030. In China is Leapmotor met een jaarvolume van 250 duizend een bescheiden partij. De joint venture zal dus veel gewicht in de schaal gaan leggen, aan beide kanten. En hier dingen anders doen dan andere Stellantis-merken. Gewoon met dealercontracten werken, bijvoorbeeld.

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Cadillac toonde de eyecatcher Lyriq. (Beeld: Parijs Motor Show.)

Opvallend is de feestelijke rentree van GM’s luxury heritage brand Cadillac.

Amerika in Parijs

Is het dan allemaal Europa en China wat de klok slaat in Parijs? Nee, ook Amerika is van de partij. Tesla staat voor het eerst in jaren weer eens op de Franse bühne, al maakt het bedrijf een wat fletse indruk. Het toont het publiciteitsvehikel de Cybertruck en alle modellen die je al jaren op elke hoek van de straat ziet. Want ze zijn natuurlijk wel de gevestigde orde in EV-land en in veel opzichten nog steeds de benchmark. Maar sinds het woord S3XY voltooid is, wachten we op een nieuwe scrabble-opdracht. Opvallend is dat hun stand lijkt op een last minute inschrijving zonder kosten. Er is zelfs geen beursvloer of logo te bekennen. Nu heeft het breken van marketingconventies Tesla nooit gehinderd om veel auto’s te blijven verkopen…maar toch: ‘what’s next?’ is de grote vraag die blijft hangen.

Een meer feestelijke rentree viert GM’s luxemerk Cadillac. De comeback-kid opent stap voor stap boutique-stores in dure steden als Zürich, Frankfurt, Hamburg en nu ook Parijs. En toont daar de eyecatcher Lyriq, een sluiks ontworpen SUV-crossover met daarin het resultaat van een miljardeninvestering in elektrische aandrijving en gebruikers software. Hij wordt al snel vergezeld door de in Mexico gebouwde en ook in Parijs getoonde Optic, een compactere SUV. Dit product zal ook meer zakelijk worden besteld en mede hiervoor (en ook voor de aftersales) vaart Cadillac niet alleen op de eigen Stores maar sluit het ook partnerships met dealers in de landen waarin het start. Nederland staat later op de rol, vermoedelijk ergens in 2025. En succes boeken in de thuismarkt. Dat laatste gaat best goed, in de laatste twee maanden waren ze de nummer 2 EV brand. Na…..juist ja. 

Door: Guido Pot

The post Parijs Motor Show 2024: Europa vs. China, de bel voor de volgende ronde klinkt first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *