ANWB laakt overheidsbeleid: elektrisch rijden te duur om overstap te maken

Een elektrische auto’s kost gemiddeld per kilometer 9 cent meer dan een vergelijkbare benzinevariant.

Het aantal mensen dat van plan is om een elektrische auto te kopen neemt de komende jaren niet toe doordat de overheid de stimuleringsmaatregelen te snel afbouwt. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024, die de ANWB vandaag (17 december) heeft gepubliceerd.

Per kilometer betaalden EV-rijders in 2024 gemiddeld 75,6 cent, voor een benzineauto is dat 66,8 cent per kilometer. Vanaf volgend jaar wordt dat verschil alleen maar groter doordat de overheid de stimuleringsmaatregelen afbouwt. ‘Met name de afbouw van de mrb-korting (volgend jaar betalen EV-rijders 25 procent van het mrb-tarief, oplopend naar 100 procent in 2030) is te snel in verhouding tot de grote investering die Nederlanders nog steeds moeten doen bij de aankoop van een elektrische auto’, schrijft de ANWB.

Doordat de kosten van elektrisch rijden toenemen verwacht ANWB dat het aantal mensen dat van plan is om de komende jaren een elektrische auto te kopen gelijk blijft aan de voorgaande jaren. Naast de hoge prijs, speelt ook het gebrek aan duidelijkheid over de mrb momenteel een grote rol, constateert de ANWB. De helft van de Nederlanders geeft aan dat de aanschaf van een elektrische auto hierdoor wordt beïnvloed.

Nieuwe modellen

Tegelijkertijd voorziet de ANWB wel een toename van meer nieuwe modellen met een relatief lagere aanschafprijs. Aan het eind van dit jaar is het aantal nieuwe EV’s met een aanschafprijs tot 50 duizend euro volgens de ANWB gestegen van 57 naar 83 modellen, en onder de 35 duizend euro is dit aantal gegroeid van 7 naar 16 modellen. De ANWB voorziet daarnaast een toename van het aantal tweedehands elektrische auto’s.

Deze beter betaalbare modellen zijn van belang voor de overstap naar elektrisch rijden, bepleit de organisatie. De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto is licht gestegen naar 46.022 euro, terwijl het gemiddelde bedrag dat consumenten willen uitgeven aan een nieuwe EV is gestegen naar 34.436 euro. ‘Hierdoor is het verschil tussen het gemiddelde aankoopbedrag en het bedrag dat kopers willen uitgeven aan een elektrische auto verkleind van 14.151 euro in 2023 naar 11.586 euro dit jaar’.

Actieradius en laadnetwerk

Ook actieradius en het laadnetwerk zijn belangrijke factoren voor Nederlanders bij de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen. Voor 6 op de 10 Nederlanders ligt de gewenste actieradius tot 500 km, wat overeenkomt met de gemiddelde actieradius van een EV in 2024, namelijk 418 km. Daarnaast geeft 4 op de 10 Nederlanders aan dat ze een actieradius van meer dan 500 km willen.

Inmiddels rijden er volgens de ANWB 522.747 elektrische auto’s rond in ons land, wat neerkomt op 5,5 procent van het totale personenwagenpark.

The post ANWB laakt overheidsbeleid: elektrisch rijden te duur om overstap te maken first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *