Vakgarage Voskuilen: meer dan genoeg personeel, stijgend uurloon wel ‘spannend’
Opvallend is dat Voskuilen geen moeite hoeft te doen om voldoende monteurs aan te trekken.
Vakgarage Voskuilen & Dochters in Houten eindigde dit jaar in de top 3 in de verkiezing van het Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Een uitstekende prestatie van het autobedrijf, dat sterk gelooft in zelf personeel opleiden, vertelt bedrijfsleider Jochem van Goor.
Op het moment van het interview heeft Jochem van Goor er net een overleg op zitten met het werkplaatsteam, waarin de prestaties in de werkplaats naast de lat worden gelegd en worden vergeleken met de benchmark van bureau Wesp. Deze keer werd er gekeken naar de verkoop van remschijven, remblokken, remvloeistof en accu’s. “We beoordelen onze prestaties elke week met het team. Het is belangrijk om te weten hoe je scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde, en ten opzichte van de voorafgaande periode. Zo houden we het top of mind bij de monteurs.”
Het is slechts een inkijkje in de dagelijkse werkzaamheden van Van Goor, die samen met Anthoniek Voskuilen verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding van twee vestigingen. Die werkzaamheden omvatten niet alleen het reilen en zeilen in de werkplaats van Vakgarage Van Voskuilen, maar ook het naastgelegen Profile Houten. Niet geheel toevallig heeft Van Goor zelf een achtergrond bij Profile, voordat hij twee jaar geleden de overstap maakte naar Voskuilen, zo vertelt hij. “Ik heb ruim 13 jaar gewerkt bij Profile Nederland, waarvan de laatste jaren als proces- en systeemspecialist. In die hoedanigheid kwam ik in contact met Profile Houten en dus ook met Voskuilen. De eigenaren Henk en Ernestine waren toen op zoek naar een overkoepelende bedrijfsleider om de twee bedrijven verder te professionaliseren, en ik heb die kans gekregen en gegrepen.”
Wij hebben geen personeelsgebrek
Moderne werken
De afgelopen twee jaar zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd, vertelt Van Goor. “We zijn bijvoorbeeld gaan werken met digitale werkorders, er kwam een nieuw telefoonsysteem en verder hebben we al veel werkprocessen onder de loep genomen met als doel om ze efficiënter te maken. Als onderdeel hiervan hebben we letterlijk een schaalmodel van de werkplaats gemaakt, compleet met bruggen, en samen met de monteurs te kijken hoe we de processen beter kunnen indelen. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat tijdens de bandenwisselweken, voorafgaand aan de zomer- en winterperiode, de bandenlift dagelijks twintig keer op en neer ging naar de bandenzolder.
Nu hebben we een grote lift aan de buitenkant van het pand laten monteren waar alle banden van de hele dag op kunnen, en we hebben de bandenwisselhoek direct bij de lift in de buurt gemaakt. Dit maakt het werk in de werkplaats zo efficiënt dat we in de Profile-vestiging zes bruggen extra konden plaatsen, waarmee het totaal op twaalf is gekomen. Dat wilden we graag, want het betekent dat je meerdere bruggen per monteur beschikbaar hebt zodat deze niet telkens auto’s erop en eraf hoeft te rijden. We noemen dat het moderne werken en levert gewoon meer omzet op.”
[Tekst gaat verder onder afbeelding]
Voldoende monteurs
Opvallend is dat Van Goor geen moeite hoeft te doen om voldoende monteurs aan te trekken. “Wij hebben geen personeelsgebrek. Sterker nog, we ontvangen meer dan voldoende sollicitatiebrieven waardoor ik haast wekelijks mensen moet teleurstellen. Ik moet daarbij wel vermelden dat we veel leerlingen hebben die doorstromen naar het vak. In totaal werken er nu twaalf monteurs waarvan vijf leerlingen.”
“We geloven echt in zelf opleiden, zo zijn de twee werkplaatschefs en de assistent-werkplaatschef hier intern opgeleid. Wat ook meespeelt is dat we goed kijken naar de capaciteiten van een monteur. Niet iedereen hoeft een tien te zijn, soms is een zeven ook prima en neem je iemand aan die elders misschien de deur wordt gewezen. En om ze daarna vast te houden bieden we allerlei extra’s, zoals een abonnement op de sportschool. En we werken met het beste gereedschap, daar besparen we echt niet op. Niemand komt hier iets tekort.”
[Tekst gaat verder onder afbeelding.]
Loonkosten
Een kink in de kabel die verdere omzetgroei in de weg kan staan zijn de alsmaar stijgende loonkosten, vreest Van Goor tot slot. Voskuilen volgt de cao voor het Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (MvT). De nieuwe cao heeft een looptijd van 15 maanden, dus tot en met 31 januari 2025. In de nieuwe cao zijn de volgende loonsverhogingen afgesproken: 6 procent, met terugwerkende kracht op 1 januari 2024, een verhoging van 90 euro op 1 augustus 2024 en een verhoging van 1,5 procent op 1 januari 2025. “Inmiddels zitten we op een uurloon van 94 euro ex btw. Gelukkig hebben klanten er wel begrip voor en zien we geen uitstelgedrag, maar het is de vraag of dat zo blijft. In die zin wordt 2025 wel spannend.”
The post Vakgarage Voskuilen: meer dan genoeg personeel, stijgend uurloon wel ‘spannend’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!