Terugblik 2024 | Aftermarket: faillissementen, overnames en managementwisselingen bij grote spelers
De onderdelenmarkt kijkt terug op een turbulent jaar met verschillende faillissementen, overnames en managementwisselingen bij grote spelers. Ook voor equipmentleveranciers als Stokvis ‘verandert het speelveld’.
Evenals de onderdelensector is ook de markt voor equipmentleveranciers flink in beweging. En niet altijd in positieve zin. Zo werd het faillissement uitgesproken van Vermond Metaaltechniek in Lopik, zusterbedrijf van Orange Equipment en Lindeboom-GTG, waar prefab stalen smeerputten werden geproduceerd voor de werkplaats. Het is exemplarisch voor de dynamiek waarin de markt zich bevindt.
Onderdelenleverancier Automotive Alliance Group Benelux (AAGB) nam schadeherstelketen ASN Autoschade over. In november kondigde AAGB aan alles onder een nieuwe divisie onder te brengen: AAG Equipment. En als klap op de vuurpijl werd Johan van der Hoeven, cco van LKQ Fource, ‘s lands grootste onderdelenleverancier, op non-actief gesteld.
“Het speelveld verandert, mede als gevolg van internationale ontwikkelingen en consolidatie op verschillende niveaus,” constateert Arian van den Berg, directeur van het Deventerse bedrijf Stokvis Equipment. Tegelijkertijd zitten werkplaatsen weer ‘bomvol’, nadat bedrijven tijdens de coronacrisis afschaalden. Die situatie wringt nu. “Een tijdlang moest alles een tandje minder, maar nu het werkaanbod weer op het oude niveau zit, is op veel plekken behoefte aan vervanging c.q. uitbreiding van werkplaatsapparatuur.”
Rapportcijfer 7,5
De leveranciers van onderdelen equipment en grossiers die de AM-eindejaarsenquête hebben ingevuld, beoordelen dit kalenderjaar met een 7,5, tweetiende meer dan vorig jaar. Voor volgend jaar zijn zij iets minder positief gestemd, hun verwachting voor de aftermarket in 2025 beoordelen zij met een 7,1. Het merendeel (75 procent) van deze groep verwacht dat de stijgende onderdelenprijzen en werkplaatstarieven onderhoud en schadeherstel voor particulieren haast onbetaalbaar maken.
De Stokvis-directeur constateert dat er de laatste jaren gaten zijn ontstaan aan de servicekant. “Niet alleen werkplaatsen hebben moeite om capabele technische medewerkers te vinden, ook equipmentleveranciers. Stokvis beschikt over bijna 70 servicemedewerkers en is nog steeds groeiende. We vullen de behoefte in die deels ontstaan is door het stopzetten van serviceactiviteiten door collega toeleveranciers, maar ook door onze autonome groei. Gelukkig konden we zelf wel voldoende mensen vinden om onze groei te kunnen realiseren.”
Van den Berg merkt dat er steeds meer specialistische kennis wordt gevraagd om voorbereid te zijn op de toekomst, bijvoorbeeld voor elektrische auto’s. “Nederland heeft het oudste wagenpark van West-Europa met ruim 5 miljoen auto’s ouder dan 10 jaar. Het aandeel vol-elektrisch is met 5,8 procent nu nog relatief laag, maar het groeit wel. Het leveren van hefbruggen voor EV’s kent risico’s – meer dan voor brandstofauto’s – en dat vereist maatwerk. Er zijn belangrijke verschillen die aandacht eisen en waarvoor verschillende producten worden ingezet.”
Dat betekent niet dat Stokvis voor elk EV-merk een eigen hefbrug levert, stelt Van den Berg, maar wel dat met kennis van zaken gekeken wordt naar opnamepunten, het voorkomen van beschadigingen aan het accupakket en het gebruik van speciale EV adapters die worden voorgeschreven door de autofabrikant. “Specialisme is essentieel is om een juist advies uit te kunnen brengen.”
Deeltjestellertest
Technisch Bureau Andriessen in Baambrugge is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van uitlaatgas emissie-apparatuur en het leveren van platenbanken voor het diagnosticeren van remsystemen. Directeur Patrick Andriessen (tevens sectievoorzitter Equipment van RAI Vereniging) kijkt terug op een relatief stabiel jaar.
Andriessen: “Het stond grotendeels in het teken van de verplichte deeltjestellertest in de APK voor dieselvoertuigen. Deze test is sinds 1 januari 2023 een verplicht onderdeel van de APK en omdat we deze apparatuur leveren heeft dat de nodige aanvragen opgeleverd. Inmiddels zien we de vraag stabiliseren. De vraag naar overige emissie-apparatuur is vrij stabiel omdat we daar in een vervangingsmarkt zitten. Van collega’s horen we dat de vraag naar kalibratie-apparatuur voor ADAS en aircosystemen, die een belangrijke rol spelen in elektrische en hybride voertuigen, groeit.”
[Tekst gaat verder onder afbeelding.]
Personeel
Wel ziet Andriessen binnen de sectie equipment een tekort aan technisch geschoold personeel. “In onze branche werken veel servicemonteurs, die de taak hebben om het equipment in werkplaatsen jaarlijks te keuren. Meetapparatuur moet daarnaast gekalibreerd en gecertificeerd worden. Het is lastig om hiervoor genoeg gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden.”
Terugkijkend was 2024 al met al een ‘stabiel’ jaar voor TBA, constateert Andriessen. “Dat geldt voor de export van onze producten en zeker ook voor de Nederlandse markt. Zolang er voldoende auto’s rondrijden, is de aftermarket nu eenmaal minder gevoelig voor wispelturig overheidsbeleid.” In de visie van Andriessen zou dat overheidsbeleid overigens minder op elektrisch rijden moeten zijn gericht en meer op een mix van schone aandrijftechieken.
Andriessen: “Er rijden nu 9 miljoen auto’s rond in Nederland, het is vrijwel onmogelijk om onze laadinfra daar op in te richten. Tegelijkertijd zijn nieuwe auto’s met brandstofmotoren tegenwoordig zo schoon dat je je kan afvragen wat het nut ervan is om alles te elektrificeren. Ik ben daarnaast ook een voorstander van bio-brandstoffen en andere hernieuwbare brandstoffen, die kunnen zeker een bijdrage leveren om onze afhankelijkheid van olie te verminderen.”
The post Terugblik 2024 | Aftermarket: faillissementen, overnames en managementwisselingen bij grote spelers first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!