Schoonhovens blik | Bij CSRD heb ik gemengde gevoelens
Het organiseren van een schadeseminar aan het eind van het jaar (en op vrijdagmiddag) was een gewaagde, maar geslaagde stap van Automotive Magazine, zo betoogt columnist Johan Schoonhoven. Hij blikt terug op het evenement. ‘ABS Autoherstel gaf stof tot nadenken.’
Het was op het AM Schadeseminar op vrijdag 29 november in alle opzichten druk. Sponsoren, sprekers en bezoekers waren in groten getale naar de IVA Business School in Driebergen afgereisd om vanaf de verschillende podia en van elkaar te leren en te vernemen over de laatste ontwikkelingen in de binnen- en buitenlandse schadesector. Voor veel bezoekers was het IVA weer thuiskomen omdat zij hun opleiding daar hebben genoten. En voor degenen die Apeldoorn/Arnhem op hun automotive-diploma hebben staan (zoals ondergetekende), was het wel eens aardig om in ‘Driebergen’ te kijken.
Voormalig AM-hoofdredacteur Luberto van Buiten was ingevlogen als co-moderator en het leek alsof hij niet was weggeweest. Hij jongleerde vakkundig tussen podium en zaal en droeg bij aan de ontspannen sfeer tijdens het seminar. Dit viel ook de gastsprekers uit Engeland op, want daar is de band tussen verzekeraars en herstellers minder vriendschappelijk dan hier. België was ook vertegenwoordigd, zij het met een kleine delegatie en wellicht is het aardig om tijdens het volgende seminar een blik te werpen op de marktbijzonderheden bij onze zuiderburen, zoals wij dat nu gedaan hebben bij de Engelse markt?
Gedifferentieerde tarieven
ABS autoherstel gaf stof tot nadenken met de onder meer de vraag of de tijd van een – one size fits all-tariefstelsel niet achter ons ligt, en of het dus niet tijd is voor meer gedifferentieerde tarieven dan nu voor plaat- en spuitwerk? In de verschillende calculatiesystemen is dit gewoon mogelijk omdat de flat-rate-tijden van de autofabrikanten daar al rekening mee houden, maar het onderwerp is al jaren onderwerp van discussie.
Het voordeel van meerdere sprekers en zalen is dat er iets te kiezen valt, maar dat is ook gelijk het nadeel, want terwijl ik in de ene zaal het CSRD-verhaal van Bovag en de toekomstvisie van NRF E-Mobility volgde, mistte ik de discussie over vrouwen in de branche en de live-demo van een snelle ruitreparatietool.
Bij CSRD had ik trouwens wel gemengde gevoelens, want het gevolg van de controversiële green deal betekent wéér meer administratie. En dat terwijl de verhouding direct/indirect toch scheef is.
Paneldiscussie
De afsluitende paneldiscussie was weer plenair met een verzekeraar (Nh1816, schadehersteller) Herder Autoschade én de Bovag op het podium. Zij reageerden op stellingen over de waarde van een goede lokale naam in relatie tot merkerkenningen, (het gebrek aan) schadesturing op basis van voertuig- en schadekarakteristieken én een meer generiek schadeafwikkelingsplatform naast Dispatch en eXchange. Het meest recente Bovag-onderzoek naar schadeherstel in 2030 werd meermaals aangehaald en de zaal, met een mooie mix tussen herstellers en verzekeraars, werd ook om een mening gevraagd.
De stellingen en antwoorden waren voer voor discussie tijdens de aansluitende goed verzorgde en goed bezochte vrijdagmiddagborrel, want wat is nu een betere manier om de vrijdagavondspits te ontlopen door nog met vakgenoten te spreken over autoschadeherstel?
Ik wens u (ook in 2025) veel schade toe.
Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy
The post Schoonhovens blik | Bij CSRD heb ik gemengde gevoelens first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!