DistriCar: ‘Smalle marges vragen om een gestroomlijnde logistiek’

DistriCar is een Auto Transport Management Systeem dat de aanvraag, planning, afhandeling en facturatie van alle autotransportopdrachten verwerkt en aanstuurt.

Ruim een jaar geleden werd DistriCar BV actief. Een onderneming die als doel heeft om met software een centrale plaats in te nemen bij de bedrijfsvoering van de dealerbedrijven en autotransporteurs die er gebruik van maken.

Directeur Ron Lelieveld: “Met DistriCar helpen wij om de planning en budgetbewaking van het autobedrijf en de vervoerder in goede banen te leiden. Het pakket is op maat gemaakt en specifiek voor deze branche. Alle voorkomende handelingen zijn in het pakket meegenomen, zoals de digitale vrachtbrief, planning en de facturatie. En de planner weet bovendien op ieder moment wat de chauffeur doet. We zijn geen IT-bedrijf, maar een onderneming die voor de autobranche een aantal oplossingen wil bedenken.”

DistriCar komt voort uit de oude RDC-dienst Promatie en is een Auto Transport Management Systeem (AUTO TMS+) dat de aanvraag, planning, afhandeling en facturatie van alle autotransportopdrachten verwerkt en aanstuurt. Promatie Autotransport als Transport Management System bestond bij de oprichting van DistriCar in november 2023 al vijftien jaar en was toen een gespecialiseerd ‘logistiek platform’ voor het vastleggen van alle ‘bewegingen’ van autotransport en al zijn bijbehorende administratieve- en financiële handelingen.

Complexe branche

Ron Lelieveld benadrukt dat de branche erg in beweging is en steeds complexer wordt. Het belang van DistriCar neemt hierdoor alleen maar toe: “De marges staan onder druk. Smalle marges vragen om een gestroomlijnde logistiek! Met ons softwarepakket verloopt dit proces vlekkeloos. De waarde van de ondernemingen zit in het beheersen van de processen. Niet voor niets zijn in een korte tijd meerdere grote dealerholdings, autobedrijven en leasemaatschappijen met ons pakket gaan werken. Maar ook diverse bekende autotransporteurs wisten ons te vinden. Wij leveren de juiste software, die direct gekoppeld is aan de handel en uitvoering van de werkprocessen. Naast alle fysieke handelingen met de voertuigen is er ook een speciaal Auto Transport Management Systeem voor registratie van alle bewegingen daarvan nodig. Dat leveren wij. Met het DistriCar Auto Transport Management Systeem kun je digitaal opdrachten ontvangen en statusupdates sturen aan opdrachtgevers. Of nieuwe opdrachten aanmaken. Die kunnen digitaal worden toegewezen aan de chauffeurs. Voor hen is er een app beschikbaar, die alle relevante gegevens over het transport digitaal doorgestuurd krijgt. Vervolgens kan de chauffeur via zijn smartphone de opdracht door de klant laten aftekenen en ontvangen alle betrokken partijen de bijbehorende digitale vrachtbrief voor hun administratie. Alle gegevens uit de app worden automatisch gesynchroniseerd met DistriCar AUTO TMS+, zodat de opdracht ook direct gefactureerd kan worden.

Het pakket is op maat gemaakt en specifiek voor deze branche

“We hebben een hele agile manier van werken waardoor we sneller inspelen op wat er door de markt wordt gevraagd. We werken volgens standaarden zoals DevOps: Plan, Code, Build, Test, Release, Deploy, Operate en Monitor. We zijn webbased, dat betekent dat alles beter beheersbaar is en er veiliger wordt gewerkt. We werken samen met betrouwbare partners met een bewezen ‘track-record’ aan onze SAAS (software as a service) -oplossing. Kortom: kwaliteit en veiligheid staat hoog in ons vaandel en we borgen voortdurend het proces”, licht Lelieveld toe en vervolgt: “Wij hebben bewezen dat we sneller kunnen inspelen op de behoeftes in de markt. Dit komt doordat we in grote mate betrokken zijn bij onze klanten. We zijn er voor de klanten, met de klanten en we laten ons voortdurend toetsen door diezelfde klanten. We hanteren een transparante prijsstructuur voor zowel de autobedrijven als de transporteurs. We kennen de ambities en valkuilen vanwege onze jarenlange ervaring in dit vakgebied. En door de overgang naar een volledige webbased omgeving is er sprake van een hogere betrouwbaarheid en een grotere innovatiesnelheid, die resulteert in minder risico. Uiteindelijk dragen wij bij aan het verhogen van het rendement van een onderneming door het soepel laten verlopen van de processen, bewegingen en opslag van het voertuig.”

Wat bieden wij?

“We willen het logistieke proces softwarematig ondersteunen. Het belangrijkste in de relatie is daarbij dat de samenwerking is gebaseerd op het feit dat je dezelfde taal spreekt. Alle afdelingen binnen een autobedrijf hebben voortdurend de juiste informatie nodig van alle bewegingen door de hele organisatie van de auto’s die erdoor gesluisd worden. Het juiste beheer van opslag en transport van de auto’s in al zijn facetten scheelt onnodig tijdverlies en dus geld. Wij werken volgens het ‘just in time delivery’-principe”, zegt Lelieveld en licht nog eens toe: ”We hebben onze sporen verdient op alle niveaus binnen deze dienstverlening en hebben jarenlang gewerkt in Garage Management- en ERP Software, in Finance- en Bedrijfsadministratie en in Business Development. We hebben een ervaren en gemengd team van specialisten en ondernemers, die maar één doel hebben: optimale service verlenen. Dat kan alleen maar als je de wil hebt om samen met de klant ons AUTO TMS+ verder te ontwikkelen en te laten aansluiten op de actuele en toekomstige ontwikkelingen in de branche.

“Wij dragen ook ons steentje bij aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dat is een verklaring in het kader van het verstrekken van duurzaamheidsinformatie, daarin wordt de impact van bedrijven omschreven op de mens en op het klimaat. DistriCar vult dit in door informatie te geven over ‘loze ritten’, over het vullen van spots en het verkorten van doorlooptijden en kilometers. Allemaal facetten van het logistieke proces binnen een bedrijf, dat DistriCar softwarematig wil ondersteunen.”

The post DistriCar: ‘Smalle marges vragen om een gestroomlijnde logistiek’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *