Profile: We werken samen met Arval voor een duurzame wereld
We vervangen alleen als dat écht nodig is en bieden levensduur-verlengende services aan.
Bij Profile doen ze er niet alleen alles aan om de duurzaamheid in eigen huis en bij leveranciers naar een hoger plan te brengen, men trekt ook samen op met klanten om te vergroenen en de transitie handen en voeten te geven met behulp van gedegen rapportages en op data gebaseerde inzichten.
Om te kijken welke behoeften klanten hebben op het gebied van duurzaamheid, heeft Profile interviews onder klanten gehouden om de behoeften in kaart te brengen. Onder meer met Arval wordt intensief samengewerkt om gezamenlijk stappen te zetten op het vlak van duurzaamheid. “We willen een leidende rol spelen in de transitie”, stelt Bart Rijk, manager aftermarket network bij Arval BNP Paribas Group. “Duurzaamheid speelt een centrale rol in onze wereldwijde Arval Beyond-strategie, waarmee we de overgang naar duurzame mobiliteit bevorderen. Onze focus op duurzaamheid is gebaseerd op vier pijlers, namelijk economie, onze mensen, de gemeenschap en het milieu. Daarbij hebben we onszelf ten doel gesteld om wereldwijd bijvoorbeeld onze vloot te verduurzamen naar 350.000 BEV’s en om onze medewerkers actief te laten deelnemen aan vrijwilligersactiviteiten.”
We vervangen banden alleen als dat écht nodig is
Arval is ook betrokken bij de United Nations Global Compact en Stichting Duurzaam – GroenGedaan! en vraagt haar leveranciers om ook samen te werken met organisaties die duurzaamheid bevorderen. “Als je zoals wij met circa 3.000 aftersalespartners werkt, is het dankzij deze samenwerkingen mogelijk om per bedrijf inzicht te krijgen in de ESG performance”, aldus Rijk. “Daarnaast zoeken we ook in onze waardeketen naar manieren om te verduurzamen. We starten namelijk samen met onze aftersalespartners, diverse initiatieven op om bijvoorbeeld hergebruik van onderdelen en banden te bevorderen. Arval is trots op het Platinum-label van EcoVadis. Daarmee behoren we tot de top 1 procent bedrijven in onze sector die een hoge score realiseren op het gebied van 21 duurzaamheidsindicatoren.”
Nauwe samenwerking
Als belangrijke leverancier van Arval wil Profile haar steentje bijdragen bij het behalen van de ambitieuze doelen, iets waarvoor men met meer bedrijven nauw samenwerkt. “We luisteren goed naar wat de klant wil”, aldus Menno Kuipers, Directeur Business Unit Car bij Profile Benelux. “CO2 reductie? Circulariteit? EU Taxonomie? CSRD data? Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om proactief oplossingen te bieden, wat vraagt om ketensamenwerking. Zo vragen we bij onze bandenleveranciers bijvoorbeeld het percentage van gerecyclede materialen in banden op, en of banden op een milieuvriendelijke en ethische manier geproduceerd zijn. Een groot deel van de fabrikanten is bezig het gebruik van herbruikbare, natuurlijke materialen te vergroten.” Naar de klant toe behelst Profile’s circulariteitsbelofte dat er wordt gezorgd dat het maximale uit banden wordt gehaald. “We vervangen bijvoorbeeld alleen als dat écht nodig is en bieden levensduur-verlengende services aan. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee”, stelt Kuipers. “Zonder dat de veiligheid in het geding komt, uiteraard. Zo zetten we sterk in op het opnieuw inzetten van banden na bijvoorbeeld het aflopen van een leasecontract. Als er nog een jaar met bijvoorbeeld winterbanden gereden kan worden, dan is dat een prima optie als er nog voldoende profiel op zit.”
Bandenspanning
Bart Rijk stelt dat er ook op andere vlakken meer uit een band gehaald kan worden: “Sinds kort vragen we berijders bijvoorbeeld om twee keer per jaar de bandenspanning te laten controleren bij Profile. Dit komt naast het moment van de bandenwissel. Menno Kuipers geeft aan: “Bijvoorbeeld EV’s komen minder vaak in de werkplaats en dan is het erg belangrijk vaker de banden tussentijds te checken. In het algemeen slijten banden sneller onder een EV en deze extra check waarborgt de veiligheid van de band. Bart Rijk vervolgt: “Ook uitlijnen kan veel doen, al zit daar natuurlijk ook een kostencomponent aan.” Volgens Menno Kuipers is er veel behoefte aan inzichten en goede rapportage bij klanten, maar daar is data voor nodig. “Bij de VACO hebben we een voortrekkersrol wat betreft het realiseren van uniforme rapportage en metingen in de branche”, stelt hij. Daar valt dus ook nog wel wat te winnen. “Op data gebaseerde inzichten zijn cruciaal om de impact op het milieu en de kosten systematisch in kaart te kunnen brengen. Zo kunnen wij onze klanten helpen om duurzame beslissingen te maken”, besluit Kuipers.
The post Profile: We werken samen met Arval voor een duurzame wereld first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!