Brusselse Autosalon bruist: de compacte elektrische auto is de heilige graal

SUV’s zijn de laatste jaren ongekend populair, en dringen nu ook door in het B-segment.

Wie langs de 59 merken op de Autosalon in Brussel loopt, ziet een trendbreuk. De kleinere elektrische auto’s krijgen alle aandacht, in tegenstelling tot eerdere jaren, toen de premium SUV’s in de spotlight stonden.

De Car of the Year-verkiezingen – de winnaar werd bekendgemaakt op de persdag van het evenement – zijn een goed voorbeeld daarvan. De compacte elektrische Renault 5 ging er met de prijs vandoor, maar vijf van de zeven genomineerde modellen vallen in het B-segment (Alfa Romeo Junior, Citroën C3-ëC3, Hyundai Inster, Kia EV3). Ter vergelijking: vorig jaar viel maar één genomineerde auto in het B-segment, de Volvo EX30. De focus lag vooral op het C-, D- en E-segment.

Dat Renault 5 dit jaar de verkiezing won, was weinig verrassend, gezien de hype rondom het retro-model. Ook bij Renault hadden ze vrijdag voor de verkiezing de plaatsing Car of the Year-stickers al uitgedacht. Dat het model een verkoopsucces wordt, lijkt evident. De vraag is echter: hoeveel markt is er voor het B-segment waar de (Europese) automakers vol op inzetten? Renault bereidt zich in ieder geval voor op een succes en verwacht dat het model één van de best verkopende modellen van 2025 gaat worden.

Opkomst van het B-segment

Bij andere merken, onder meer BYD, Ford, Peugeot, Toyota, Opel en Lancia, staat het B-segment ook centraal op de Brusselse Autosalon. Zo verwacht pr-manager van Louwman BYD, Fons Nijkrake, dit jaar het meeste van de BYD Atto 2, een compacte SUV die concurreert met onder meer de Kia EV3, Volvo EX30 en Renault 4. De prijs is nog niet bekend, maar Nijkrake vertelt dat deze ‘zeer scherp is’.

Een rondgang langs andere merken leert dat het B-segment voor 2025 de heilige graag is. De elektrische toppers beperken niet meer alleen tot het premium SUV-segment waar de marges groot zijn. Het grote publiek moet – als het aan de fabrikanten ligt – overstappen op een elektrische auto in het A- en B-segment. Dat het B-segment een verkooptopper kan opleveren bewijst Volvo, dat afwezig was op de beurs in Brussel, met de EX30. Van dat model werden er in Nederland ruim 10 duizend geregistreerd in 2024.

Sebastian van de Pol, pr-manager bij Ford, vertelt trots over de elektrische Puma. “Door het lage gewicht zijn wij met deze auto concurrerend. Zeker gezien de mrb (gebaseerd op het gewicht) die vanaf dit jaar ook geldt voor elektrische auto’s.” De Puma is verkrijgbaar vanaf bijna 35 duizend euro.

Populaire segmenten

De inzet op elektrische modellen in het B-segment lijkt een trendbreuk. De afgelopen jaren domineerden SUV’s de Europese nieuwverkoop. In 2023 vertegenwoordigden SUV’s voor het eerst meer dan de helft van alle nieuw verkochte auto’s in Europa, met een marktaandeel van 51 procent. In juli 2024 betrof 54 procent van alle Europese registraties een SUV. 

Het B-segment bevat echter ook SUV’s, in een compacte variant. Denk aan de Volvo EX30, Renault 4 en Kia EV3. Het lijkt een slimme manier om het grote publiek aan te spreken. Uit registratie van RDC in Nederland blijkt dat het B-segment, binnen de top 20 meest verkopende modellen, elk jaar het meest voorkomende segment is.

Top 20 best verkochte modellen in Nederland per segment

Bron: RDC, bewerkt door AM.

Europese fabrikanten krabbelen op

De inzet op het B-segment lijkt breed gedragen bij de gevestigde merken. Chinese nieuwkomers als Lucid, Omoda, Leapmotor, Voyah, Zeekr en Xpeng zetten nog in op elektrische SUV’s in premium segment. De populairdere Chinese merken op de Europese markt (denk aan BYD en MG) zetten komend jaar ook in op het B-segment, evenals de gevestigde merken op de Europese markt.

Met de teruglopende EV-verkoop op de Europese markt, blijft het onzeker of het grote publiek klaar is voor de overstap naar elektrisch in dit segment. De merken zijn in ieder geval eensgezind en verwachten stuk voor stuk een daverend 2025. De strijd in het B-segment ligt in ieder geval helemaal open. Duidelijk is wel dat Renault de eerste slag heeft gewonnen.

Op Bezoek
De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Autosalon Brussel  / Wanneer: 10-01 / Waar: Brussel / Aantal bezoekers: +/- 300.000 / Doelgroep: Pers, (zakelijke) consumenten.

The post Brusselse Autosalon bruist: de compacte elektrische auto is de heilige graal first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *