GMT Research: BYD verbergt miljarden euro’s aan schuld via ‘supply chain-financiering’
De manier waarop BYD zijn financiële verplichtingen structureert, is niet in strijd met de boekhoudregels.
BYD heeft zijn schuldenlast mogelijk onderschat in officiële rapportages. Volgens een analyse van het in Hongkong gevestigde GMT Research bedraagt de werkelijke nettoschuld van BYD naar schatting 323 miljard yuan (€41 miljard), terwijl het bedrijf zelf een veel lager bedrag van 27,7 miljard yuan rapporteerde in 2024.
GMT Research stelt dat BYD op grote schaal gebruik maakt van supply chain-financiering. Dit is een financiële strategie waarbij leveranciers vroegtijdig toegang tot hun geld kunnen krijgen via een tussenpartij, zoals een bank, in ruil voor een kleine vergoeding. Hierdoor kan BYD zijn betalingstermijnen verlengen tot gemiddeld 275 dagen, veel langer dan de 90 dagen die in de sector gebruikelijk zijn.
Volgens GMT houdt BYD een deel van zijn verplichtingen buiten de balans, waardoor deze als werkkapitaal worden gepresenteerd in plaats van als schuld. Dit maakt het voor investeerders lastig om een volledig beeld te krijgen van de financiële situatie van het bedrijf. Analist Nigel Stevenson noemt dit een “truc om verplichtingen te maskeren”.
Niet in strijd met regels
De manier waarop BYD zijn financiële verplichtingen structureert, is niet in strijd met de boekhoudregels, maar het gebrek aan transparantie verhoogt de risico’s voor investeerders, waaronder Berkshire Hathaway; het investeringsvehikel van Warren Buffett dat aandelen bezit van BYD. “Het is onduidelijk onder welke voorwaarden deze schulden zijn aangegaan en hoe snel ze kunnen worden teruggevorderd”, aldus GMT.
BYD groeit de afgelopen jaren heel hard. In 2022 verkocht het Chinese merk nog ruim 1,8 miljoen auto’s. In 2023 verkocht het merk ruim 3 miljoen auto’s, een toename van 61,9 procent. Afgelopen jaar groeide de wereldwijde verkopen met 41,1 procent. BYD verkocht in 2024 bijna 4,3 miljoen auto’s. Toch is BYD niet ’s werelds grootste EV-fabrikant.
The post GMT Research: BYD verbergt miljarden euro’s aan schuld via ‘supply chain-financiering’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!