ING: elektrificatie zakelijke markt zet door in 2025, occasionhandel floreert

Het Nederlandse wagenpark wordt door de inzakkende nieuwverkoop (-3%) steeds ouder.

Het aandeel elektrische auto’s in de nieuwverkoop komt uit op 40 procent in 2025, zo verwacht ING Research. Dat betekent dat de EV-verkoop in Nederland verder toeneemt, in 2024 kwam het marktaandeel van elektrische auto’s uit op 34,7 procent.

EV-verkoop neemt toe

ING verwacht dat het overgrote deel (70%) van de elektrische nieuwverkoop voor de rekening komt van zakelijke rijders. Dat heeft te maken met de verhoging van de bijtelling in 2026 van 17 procent naar 22 procent. Daarnaast is de arbeidsmarkt krap en blijft een leaseauto als arbeidsvoorwaarde goed overeind. Ook stelt ING dat veel bedrijven zich hebben gecommitteerd om hun Nederlandse wagenpark per 2025 te elektrificeren. Ook wijst ING op de CSRD-richtlijn die een extra stimulans geeft voor grote bedrijven om de emissies te reduceren.

Elke Prinsjesdag kun je er vergif op innemen: politici draaien aan fiscale knoppen. Komend jaar is er de afbouw van het bijtellingsvoordeel voor EV’s. Het verleden leert ons dat bijtelling met een goede bedoeling is ingevoerd, maar dat het zestig jaar later vooral een speelbal is voor politici om de markt te sturen of een begrotingstekort te dichten.

Nieuwverkoop zakt

De totale nieuwverkoop zakt in 2025 naar ongeveer 370 duizend auto’s, verwacht ING. Met name door de afbouw van fiscale ondersteuning van elektrisch rijden, laat de particulier het afweten in 2025. De bestedingsruimte van particulieren herstelt dit jaar verder door dalende inflatie en loonstijging, maar het consumentenvertrouwen is nog altijd broos. Bovendien vinden particuliere rijders veel van het aanbod nieuwe auto’s (ook bij private lease) te duur. Aan de andere kant komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt in lagere segmenten, overwegen fabrikanten kortingen om elektrische modellen om CO2-doelstelling te halen, en is elektrisch rijden aanzienlijk goedkoper voor mensen die thuis kunnen laden, vier euro per honderd kilometer versus elf euro per honderd kilometer voor een benzinemodel.

De verkoop van plug-in hybrides blijft in 2025 hooguit stabiel. De motorrijtuigenbelasting is dit jaar omhoog voor de PHEV, evenals de EV. Vanaf 2026 vervalt de korting op de MRB volledig, waardoor ook zwaardere PHEV’s meer gaan kosten. Belangrijk is ook dat de levering van PHEVs voor fabrikanten minder interessant wordt in 2025 doordat er een hogere uitstoot aan wordt toegekend en ze zo minder meetellen voor de CO2-reductie eisen. Dit zorgt ook voor hogere aanschafbelasting (BPM), die daaraan gekoppeld is.

Wagenpark wordt steeds ouder

Occasions worden ten opzichte van nieuwe auto’s nog aantrekkelijker voor particulieren, stelt ING. De prijzen van occasions dalen waardoor deze aantrekkelijker worden. Voor dealers met een voorraad gebruikte auto’s drukt de prijsontwikkeling van occasions wel op de omzet, maar hogere verkoopvolumes kunnen dit wellicht compenseren.

Hoewel 2024 al een goed jaar was voor de occasionverkoop -er zijn bijna 2,1 miljoen auto’s van eigenaar gewisseld– verwacht ING dat 2025 een nog beter jaar kan worden. ING wijst ook op de import van jong gebruikt die is toegenomen: in totaal werden er in 2024 twee keer zoveel auto’s geïmporteerd (288.125 auto’s) als geëxporteerd.

Het wagenpark van Nederland wordt gemiddeld steeds ouder. De gemiddelde sloopleeftijd van auto’s is in tien jaar met 2,5 jaar toegenomen tot 19,8 jaar. Per saldo ligt de gemiddelde leeftijd van het wagenpark daarmee waarschijnlijk al iets boven de twaalf jaar, terwijl deze in 2019 nog op elf jaar lag, wat zorgt voor aanzienlijk meer ‘grijze kilometers’ – kilometers met minder milieuvriendelijke auto’s, en dus meer uitstoot – en onderhoud.

Rendement onder druk

De lagere nieuwverkoop drukt op de omzet van de autobranche, tegelijkertijd blijft de occasionhandel bijdragen aan een verhoging. Per saldo bleef de omzetgroei in 2024 wel beperkt tot 3 procent, maar dat komt na drie jaar van dubbelcijferige groei. Naar verwachting blijft dit niveau per saldo stabiel in 2025. Dit jaar blijven die bedrijfskosten stijgen waardoor het rendement afneemt.

The post ING: elektrificatie zakelijke markt zet door in 2025, occasionhandel floreert first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *