Analyse | Deze autofabrikanten zijn de winnaars en verliezers van beleid Trump 2.0

Importheffingen en afbouw van elektrisch: de herverkozen Donald Trump gaat er met zijn America First-beleid met gestrekt been in. Ironisch genoeg is dat niet per se in het voordeel van de Amerikaanse fabrikanten. Ook voor Europese fabrikanten bouwt de druk op.

1 Trump pleit voor America First. Wat voor plannen kan de Amerikaanse autosector verwachten?

Allereerst: er gaat een streep door het doel dat de helft van alle nieuw verkochte auto’s in 2030 een elektrische aandrijving moet hebben. Daarnaast schrapt Trump naar verwachting de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. In de Inflation Reduction Act staat dat kopers bij aanschaf van nieuwe elektrische auto’s 7.500 dollar kunnen aftrekken van de te betalen belasting. Voor gebruikte EV’s gaat het om 4.000 dollar. Hetzelfde geldt voor subsidies die fabrikanten ontvangen bij binnenlandse productie van elektrische auto’s en batterijen. Trump is van mening dat de stimulering van elektrische auto’s, evenals de uitrol van laadinfrastructuur, aan de markt overgelaten moet worden.

Een ander punt zijn de importheffingen. Volgens Trump wordt Amerika oneerlijk behandeld door Europa, China, Mexico en Canada. Per 4 februari voert de VS een importheffing in van 25 procent op producten uit Canada en Mexico. Daarnaast kondigt Trump ook heffingen voor Europa aan: “Ze profiteren echt van ons, weet u”, zo verklaarde de president tegen de pers. “We hebben een tekort van 300 miljard dollar (een kleine 293 miljard euro). Ze nemen noch onze auto’s, noch onze agrarische producten, bijna niks, en wij nemen alles, miljoenen auto’s, enorme hoeveelheden landbouwproducten.” De inschatting van onderzoeksbureau Moody is dat de importheffing voor Europa uitkomt op 10 procent. Ook verhoogt Trump naar verwachting het importtarief op elektrische auto’s uit China naar 100 procent, zoals al aangekondigd door voormalig president Joe Biden.

Verder zal Trump waarschijnlijk regelgeving rondom autonoom rijden versoepelen, waardoor bedrijven die daarmee experimenteren niet meer elk ongeluk hoeven te melden bij de veiligheidsautoriteiten. Voor Tesla-eigenaar Elon Musk, tevens sponsor en onderdeel van Team-Trump, is dat laatste van cruciaal belang.

2 EV’s hebben in de VS een marktaandeel van ongeveer 8 procent in de nieuwverkoop. Neemt dat percentage af onder Trump 2.0?

Als de subsidies wegvallen, neemt de vraag naar elektrische auto’s af. “Maar de doelstelling van de EV-verkoop blijft mogelijk overeind”, merkt Huub Dubbelman, jarenlang volger van de Amerikaanse markt, op. “Californië heeft in ieder geval aangekondigd dat het bij de opgelegde doelstelling (100% EV in nieuwverkoop 2035, red.) blijft. En een groot aantal andere staten heeft een deel van die wetgeving overgenomen. Gezien de marktomvang van die staten zullen fabrikanten met passende antwoorden komen.”

3 Geen subsidies meer. Wordt Tesla hard geraakt?

Het wegvallen van de subsidies hoeft niet slecht uit te pakken voor Tesla. Het elektrische merk verkocht in 2024 ongeveer 633 duizend auto’s in Amerika, dat is ongeveer 35 procent van de wereldwijde verkoop. Het wegvallen van de subsidies lijkt niet te rijmen met de steun van Musk aan Trump. Maar, zo beredeneert zakenblad Forbes, Tesla heeft geen overheidssteun nodig om auto’s te verkopen en een winstmarge te behalen. Dat in tegenstelling tot andere fabrikanten, waarmee concurrentie van Tesla afhaakt. Dubbelman denkt dat Forbes gelijk heeft, maar dat er door toenemende concurrentie meer druk ontstaat op de unieke marktpositie van Tesla.

4 Brengen importheffingen Stellantis en Volkswagen verder in de problemen?

In eerste instantie lijken de kaarten slecht geschut voor Europese fabrikanten zoals Stellantis, Volkswagen, Volvo, BMW en Mercedes. Voor Stellantis en Volkswagen geldt dat met name heffingen op import uit Canada en Mexico nadelig kunnen zijn. Voor beide fabrikanten is de Amerikaanse markt belangrijk.

Uit een analyse van onderzoeksbureau Moody blijkt dat bijna 25 procent van de verkopen van Stellantis in 2023 in Amerika plaatsvond, en daarmee behaalt Stellantis een relatief hoge winstmarge (45% van de totale omzet in 2023). ‘Stellantis is bijzonder gevoelig voor heffingen op import uit Canada en Mexico, aangezien het grootste deel van zijn import uit deze landen komt’, zo schrijft Moody. ‘Een heffing van 25 procent op Canadese en Mexicaanse import kan de EBIT (earnings before interest and tax) van Stellantis met meer dan 15 procent verminderen.’

Stellantis is bijzonder gevoelig voor importheffingen

Voor Volkswagen geldt min of meer hetzelfde. De marges van Volkswagen in de VS zijn goed, mede door de inzet op suv’s die in Europa niet te koop zijn. Qua aantallen verkoopt Volkswagen niet veel in Amerika (+/- 7%), maar de omzetbijdrage van de markt is meer dan 20 procent in 2023. Volkswagen importeert een groot deel van zijn verkoop in de VS uit Europa en Mexico. Voor Audi en Porsche geldt dat alle auto’s die in de VS worden verkocht zijn geïmporteerd. ‘Een heffing van 10 procent op Europese import en 25 procent op Mexicaanse import kan de EBIT van Volkswagen respectievelijk met 5 tot 10 procent en meer dan 15 procent verminderen’, stelt Moody.

Toch is dit niet het hele verhaal. Stellantis heeft meerdere productiefaciliteiten in de Verenigde Staten. Volkswagen heeft er één. “De Europese fabrikanten zullen flexibel omgaan met de fabrieken die zij in Amerika hebben staan, met de komst van importheffingen”, denkt Dubbelman. “Er zijn al extra investeringen aangekondigd in productiefaciliteiten en die leveren natuurlijk arbeidsplaatsen op. Daar ligt de sleutel voor de Europese fabrikanten.”

5 Worden BMW, Mercedes en Volvo minder hard geraakt?

Mercedes en BMW hebben beide één fabriek in de Verenigde Staten. De BMW- en Mercedes-fabrieken produceren vooral suv’s, waarvan de meerderheid wordt geëxporteerd. De overige modellen worden vaak in Europa geproduceerd, wat de merken kwetsbaar maakt voor heffingen op Europese producten.

Voor Volvo geldt ongeveer hetzelfde verhaal: zij hebben ook één fabriek in Amerika, in South Carolina. Het merk haalt bijna 20 procent van alle omzet uit de verkoop in Amerika, terwijl het maar 20 procent van de auto’s die in Amerika worden geproduceerd verkoopt in dat land. Sterker: maar 7 procent van de onderdelen die Volvo gebruikt zijn afkomstig uit Amerika, zo blijkt uit data van de Amerikaanse overheid. ‘Een heffing van 10 procent kan de EBIT van Volvo met meer dan 15 procent verminderen’, aldus Moody. Aan Europese merken de taak om flexibel om te gaan met de locaties in Amerika, en daar te produceren wat zij ook lokaal kunnen afzetten.

6 Voor welke merken komen de importheffingen eigenlijk goed uit?

De Japanse en Koreaanse merken zoals Toyota, Nissan, Honda, Subaru, Hyundai en Kia profiteren. Bij elkaar hebben de fabrikanten vijftien fabrieken in de VS. Ongeveer de helft van de in Amerika verkochte auto’s van deze merken wordt geassembleerd in dat land, en de merken zouden kunnen opschalen. Bovendien komen relatief veel onderdelen uit Amerika. Dubbelman: “Toyota is in Amerika bijna de grootste autofabrikant, en dat is best opmerkelijk gezien de geschiedenis.”

Er was in de jaren ‘90 een negatief sentiment rondom buitenlandse investeringen vanuit Japan. Japanse autofabrikanten bouwden fabrieken in de VS om invoertarieven – ingevoerd door Ronald Reagan – te omzeilen. Het  succes van Japan in de VS leidde tot een golf van anti-Japans sentiment. De geschiedenis herhaalt zich. “De VS komt met importheffingen en Chinese fabrikanten zullen, waar mogelijk, de productie naar de Verenigde Staten verplaatsen”, zegt Dubbelman. “Saillant is dat Amerikaanse fabrikanten als gevolg van de destijds afgesloten handelsakkoorden hun productie in veel gevallen naar Mexico en Canada hebben verplaatst, waardoor zij nu ook geraakt worden door de heffingen. Het America First-beleid zet Amerikaanse autofabrikanten niet écht op de eerste plek.”

Waait het anti-elektrisch sentiment over naar Europa?
“In Europa liggen de CO2-doelen en bijbehorende boetes voor fabrikanten die te weinig EV’s verkopen onder vuur, maar dat staat los van de herverkiezing van Trump”, zegt Dubbelman. “De autofabrikanten staan achter het 2035-doel – in dat jaar mogen alleen nieuwe auto’s verkocht worden zonder CO2-uitstoot – maar het doel moet wel haalbaar zijn. Er moet voldoende infrastructuur zijn en voldoende elektriciteit.” Ook Nederlandse automotive bedrijven merken op korte termijn weinig van de komst van Trump. “Alle stakeholders zijn op dit moment bezig met de Voorjaarsnota. Wat gaat het kabinet bijvoorbeeld doen met de verduurzaming van het wagenpark? Daar is nu heel veel onzekerheid over.”

Dit artikel is geplaatst in de februari-editie van Automotive Magazine. De publicatiedatum daarvan is 11 februari 2025. Sluit hier een abonnement af om het magazine ook te ontvangen.

The post Analyse | Deze autofabrikanten zijn de winnaars en verliezers van beleid Trump 2.0 first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *