Importheffingen Trump treffen de autobranche, aandelenkoersen Europese merken fors onderuit

Het al geplaagde Volkswagen lijkt een van de grootste verliezers van de importheffingen, het aandeel daalde maandagochtend 6,8 procent.

Donald Trump heeft zaterdag zijn langverwachte importheffingen daadwerkelijk ingevoerd. Vanaf dinsdag 4 februari betalen Mexico en Canada 25 procent importheffingen en China 10 procent. Dit heeft grote gevolgen voor Europese autofabrikanten, die hun aandelenkoersen allemaal zagen dalen.

De importheffingen voor Mexico, Canada en China en de al eerdere aangekondigde (maar nog niet concreet gemaakte) heffingen tegen Europa lijken het begin van een handelsoorlog, waar onder andere Europese autofabrikanten de dupe van zijn.

Reacties Canada en Mexico

Canada heeft al gereageerd met een 25 procent importheffing op kleding, hout en alcohol. Mexico bezint zich op nog op tegenmaatregelen. Voor veel autofabrikanten zijn de importheffingen slecht nieuws. Zo zijn er volgens Bloomberg 330 Duitse fabriekslocaties in Mexico voor zowel auto-onderdelen als assemblage. In totaal produceerde deze fabrieken 716.000 auto’s in 2023. General Motors is de grootste autoproducent in Mexico. Het Amerikaanse concern verkocht afgelopen 889.072 auto’s in de Verenigde Staten, afkomstig van hun fabrieken uit Mexico. Het Japanse Nissan verkocht afgelopen jaar 669.941 auto’s in de Verenigde Staten, vanuit Mexico.

Audi’s komen uit Mexico

De aandelenkoersen van Europese autofabrikanten daalden aanzienlijk op de beurzen. Maandagochtend was Volkswagen na een paar uur handelen al 6,8 procent gedaald. Ook BMW (-3,5 procent), Mercedes (-2,9 procent) en Daimler Truck (-3,1 procent) stonden op verlies. Stellantis beperkte de mineur, door maandagochtend het verlies tot 0,8 procent beperkt te houden.

Volkswagen heeft er voornamelijk last van dat de Audi’s niet in de Verenigde Staten worden gebouwd. De Audi’s bestemd voor de Amerikaanse markt, worden in Mexico gebouwd, meldt het Financieel Dagblad. Naar verwachting zal Trump na zijn eerste importheffingen aan Canada, Mexico en China, nog volgen met importheffingen aan Europa.

Hij hintte vrijdag op Europese importheffingen, die hij “absoluut” ging invoeren. Zaterdag was dit veranderd in het woord “definitely”, als het ging om Europa, meldt The Financial Times. Mocht dit binnenkort concreet worden, dan betekent dit wederom voor het geplaagde Volkswagen een strop, want alle auto’s van Porsche voor de Amerikaanse markt worden in Duitsland gebouwd.

De importheffingen hebben vooralsnog geen direct effect op de Nederlandse autobranche, maar kunnen indirect invloed hebben, zeker als Trump de importheffingen op Europese producten in gaat voeren.

The post Importheffingen Trump treffen de autobranche, aandelenkoersen Europese merken fors onderuit first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *