Tyrenet: Steentje bijdragen aan duurzaamheid

“Het is een feit dat banden slijten, daar kunnen we niet veel aan veranderen, maar op andere vlakken kunnen we wel vergroenen”

Door het leveringsproces te optimaliseren en zodoende minder bewegingen te maken, maar ook door bomen te planten, wil bandenverkooporganisatie Tyrenet een bijdrage leveren aan een beter milieu. Het zogeheten uitgestelde leveren maakt nu al 10 tot 15 procent van de omzet uit.

We kijken steeds beter naar onze logistieke processen”, aldus Arno Filippini, algemeen directeur bij Tyrenet. “Het is niet goed voor het milieu om 3 tot 4 keer per dag te leveren. Omdat garagisten meestal weken van tevoren werkplaatsafspraken inplannen, is het vaak niet nodig of zelfs niet gewenst om gelijk dezelfde dag een band af te leveren.” Als voorbeeld van een duurzamer alternatief noemt hij ‘de groene route’ die ze bij Tyrenet-grossier Ronden Banden in Doetinchem hanteren. Filippini: “De grossier bepaalt daarbij binnen 48 uur na plaatsen van de order welk moment hij pakt om te leveren. Daarbij wordt eerst gekeken wanneer je toch naar een klant moet of in de buurt bent in plaats van dat je de bus laadt en gaat rijden. Dat zorgt voor vollere bussen en minder bewegingen. Dit is een proces dat we nu aan het testen en aan het uitrollen zijn.” Dit zogeheten uitgestelde leveren gaat uiteindelijk bij 20 tot 25 procent van de geleverde banden toegepast worden, zo is de verwachting.

Voor kleinere grossiers is het ondoenlijk om alles op voorraad te hebben

Ook op andere vlakken zet Tyrenet zich in voor een beter milieu. “Het is een feit dat banden slijten, daar kunnen we niet veel aan veranderen, maar op andere vlakken kunnen we wel vergroenen”, stelt Filippini. “Zo gaan we vanaf volgend jaar als klanten dat willen op stukken grond van Staatsbosbeheer bomen planten ter compensatie van een x-aantal banden. We willen ons steentje bijdragen en dit is structureler dan losse acties.”

Steeds meer bandenmaten

Bij Tyrenet, dat sinds afgelopen jaar alleen nog PartsPoint en Nooteboom Groep als aandeelhouders heeft, zien ze diverse trends in de markt. “We groeien bovengemiddeld, waarbij ik moet zeggen dat het door de elektrificatie een kunst is om alle banden op voorraad te hebben. Als er een nieuwe EV op de markt komt, dan komt er bij wijze van spreken een nieuwe bandenmaat bij”, aldus Filippini. “Voor kleinere grossiers is het ondoenlijk om alles op voorraad te hebben, laat staan voor garages of bandenshops. Dat vergt flinke investeringen. Wij hebben bovendien nauw contact met de industrie en weten welke banden nieuwe automodellen gaan krijgen.” Het gamma wordt steeds breder. “Onze meest verkochte band maakt tegenwoordig nog geen 1 procent van de totale omzet uit”, stelt Filippini. “Vierseizoenenbanden hebben daarin inmiddels een aandeel van 40 procent, in Oost-Nederland zelfs 50 procent. A-merken hebben een aandeel van 85 procent en budgetmerken zitten op 10, 11 procent. B-merken verkopen we bijna niet meer. Als mensen voor goedkoop gaan, gaan ze echt voor goedkoop.”

The post Tyrenet: Steentje bijdragen aan duurzaamheid first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *