A.A.S. Schadeherstel: Ruimte voor ondernemerschap

Met de Visie 2030 heeft A.A.S. Schadeherstel een heldere stip aan de horizon gezet: samen gezond groeien, is vertaald naar vier dimensies: slimmer, groter, duurzamer en wendbaarder groeien. Een nieuw bestuursmodel biedt daarbij ruimte aan het bestuur van de coöperatie om slagvaardiger te handelen.

De leden van A.A.S. – een coöperatie van schadeherstelbedrijven – keurden afgelopen november de nieuwe Visie 2030 goed. Dat plan voorziet in een verdere ontwikkeling van A.A.S. én de aangesloten bedrijven. Groei staat centraal, maar dat hoeft niet per se in het aantal deelnemende bedrijven te zijn, stelt Nicole Spenkelink, directeur van A.A.S. “Natuurlijke groei is belangrijk, maar dat is niet ons voornaamste doel. We zetten ook in op slimmer groeien: wat kan er beter en hoe helpen we onze leden efficiënter te werken? Groei op het gebied van duurzaamheid is ook een belangrijk aspect, want dat is in ons aller belang. Het is ook wat onze opdrachtgevers, eindklanten en werknemers vragen. We gaan bijvoorbeeld meer werken met gebruikte onderdelen. Tenslotte willen we groeien in wendbaarheid. Dat houdt in dat we vandaag kijken naar de wereld over een aantal jaren. Wat kunnen we nu al doen om de keten voor te bereiden op de toekomstige ontwikkelingen? Daarbij hoort ook een innovatieprogramma, waarbij we gezamenlijk investeren in nieuwe ontwikkelingen richting die toekomst.

Wij bieden heel veel ruimte voor ondernemerschap

Grijs kanaal

Het interview met Spenkelink vindt plaats bij A.A.S. HvM Schalken Autoschade in Waalwijk, dat een maand geleden werd overgenomen door Edgar van Mierlo, eigenaar van de vier Hans van Mierlo autoschadebedrijven. Die locatie is niet voor niets gekozen, want Schalken heeft een zeer ruime werkplaats. Edgar van Mierlo: “De nieuwe strategie van A.A.S. was voor mij beslist een zetje in de rug om dit bedrijf te kopen. Het biedt heel veel ruimte en er werken zeven uitstekende vakmensen. Met deze vestiging kunnen wij, geheel in de lijn van de Visie 2030, ook het grijs kanaal bedienen en bestelbussen herstellen. We hebben ook een vestiging in het centrum van Waalwijk, maar die zit helemaal vol en is enkel ingericht op personenauto’s. De overname van Schalken biedt ruimte voor groei.”

Meer slagkracht voor het bestuur

In het voorjaar van 2024 heeft de ledenvergadering van A.A.S. het nieuwe bestuursmodel goedgekeurd. Die is ontworpen om de coöperatie meer slagkracht te verschaffen. Het bestuur kan zelfstandiger besluiten nemen. Spenkelink: “We hadden een organisatie waarbij het bestuur, bestaande uit een aantal leden, de besluiten nam. Die structuur is opgezet toen we in 2006 met 40 leden begonnen. In het begin werkte dat goed, maar naarmate we groter werden begon dat steeds meer vertraging op te leveren.”

In de nieuwe structuur wordt het bestuur gevormd door de professionele organisatie, met Nicole Spenkelink en Marco van Voorthuizen (operationeel directeur) aan het hoofd. Zij worden geadviseerd door de Raad van Commissarissen, die bestaat uit aangesloten ondernemers. Voor een deel zijn dit de vroegere leden van het bestuur. De nieuwe Raad van Commissarissen wordt voorgezeten door een externe voorzitter, Charles Staats. Aan hem de taak om het voormalig bestuur te begeleiden in de nieuwe rol, waarbij de Raad van Commissarissen achteraf toetst of het bestuur de juiste besluiten heeft genomen. “Een hele goede stap”, oordeelt Edgar van Mierlo, die voorheen deel uitmaakte van het bestuur, en nu van de RvC. “De algemene ledenvergadering van A.A.S. bepaalt wat het mandaat van het bestuur is. Daarbinnen kunnen veel vlotter besluiten worden genomen en dat is in deze snel veranderende markt belangrijk.”

Nicole Spenkelink (directeur van A.A.S.) en Edgar van Mierlo (eigenaar Hans van Mierlo autoschadebedrijven): “De overname van Schalken ­Autoschade biedt ruimte voor groei.”

Personeelstekort

A.A.S. wordt steeds relevanter voor de aangesloten bedrijven, benadrukt Van Mierlo. Daarbij wijst hij onder meer op het personeelstekort. “We zijn in feite al blij als we met onze mensen al het werk kunnen doen. A.A.S. neemt ons zoveel werk uit handen. We hadden het al over verduurzaming. Meer toepassing van gebruikte delen klinkt eenvoudig, maar vraagt een andere manier van werken en bestellen. A.A.S. zorgt daarnaast voor systemen waarin klanten digitaal schades kunnen melden en ontzorgt volledig op het online vindbaar en zichtbaar zijn van alle bedrijven.” Spenkelink vult hem aan: “We voeren overleg met alle stakeholders, onder begeleiding van de Bovag, om te komen tot minder audits en meer uniformiteit in de processen. Het digitaal verantwoording afleggen kost zo verschrikkelijk veel tijd. Daarnaast zetten we ons in voor verbetering van de arbeidsmarkt. We doen een project met zij-instromers, werken samen met scholen en helpen leden bij het opstellen van effectieve personeelsadvertenties. We helpen bij het aanvragen van subsidies en hebben een programma om 50-plussers duurzaam inzetbaar te houden. We doen alles wat we kunnen. Maar laten we reëel blijven: de arbeidsmarkt blijft voorlopig een probleem.”

A.A.S. is op de goede weg, vinden zowel Nicole Spenkelink als Edgar van Mierlo. “We hebben de unieke coöperatieve structuur vast kunnen houden. We zijn er echt voor de leden”, benadrukt Spenkelink. “En die zijn ook heel trouw: er zijn nauwelijks afvallers. Als ik dat blauwe bord van A.A.S. op de gevel zie hangen, dan weet ik weer wat de grote waarde is van het lidmaatschap: wij bieden heel veel ruimte voor ondernemerschap. En dat faciliteren we op alle fronten.”

The post A.A.S. Schadeherstel: Ruimte voor ondernemerschap first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *