ABS Autoherstel: ‘Het voorbereidingstraject wordt erg belangrijk’

Ondanks de complexiteit wordt verwacht dat we een schade in een zo kort mogelijke tijd herstellen.

De autoschadeherstelwereld blijft in beweging. De afgelopen jaren is er hard gewerkt om vele processen tot in finesse onder controle te krijgen en er is nu een verschuiving waarneembaar naar de voorbereiding van uit te voeren werk.

Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel: “We hebben te maken met een breed scala aan aandachtspunten bij een karwei. Ondanks de complexiteit wordt verwacht dat we een schade in een zo kort mogelijke tijd herstellen. De reparatievoorschriften en de technische tekening van een te repareren auto moeten bekend zijn. Met alle verschillende merken en modellen worden de voorbereidende werkzaamheden momenteel nog veel belangrijker. Audatex, onderdeel van software- en dataleverancier Solera, is daarbij van oudsher een goed model om de schade vast te stellen, maar geeft geen indicatie over de voorbereidende werkzaamheden. Er komen momenteel ook de nodige nieuwe merken bij. De details daarvan zijn nog niet verwerkt in Audatex, dus moeten we ze zelf opzoeken en vaak vertalen, want ze zijn in het Engels. De aantallen hiervan zijn nog niet zo groot, maar als keten specialiseren we ons erin.”

Een hele uitdaging

“Bij ABS Autoherstel streven we altijd naar vooruitgang en efficiëntie. Daarom hebben we dit jaar Intelligent Damage Detection (IDD) geïntegreerd in ons Online Schademeldplatform.

We streven altijd naar vooruitgang en efficiëntie

IDD-technologie transformeert de foto’s om naar het schadebeeld. Recent hebben we Intelligent Estimating toegevoegd, waarbij het schadebeeld wordt omgezet naar een calculatie. Deze manier van werken stelt ons in staat om onze klanten sneller, efficiënter, nauwkeuriger en gebruiksvriendelijker van dienst te zijn. Dat draagt bij aan een hogere klanttevredenheid en een soepeler herstelproces. Een heet hangijzer blijft het beschikbare personeel. Het wordt steeds lastiger om vakbekwame mensen te vinden, die bovendien goed opgeleid en getraind moeten zijn om aan de steeds ingewikkelder wordende reparatie-methodiek te voldoen. Bovendien wordt in deeltijd werken ook steeds populairder, dus er zijn in principe meer mensen nodig om hetzelfde aantal uren te bereiken. Het is een uitdaging die de hele schadebranche bezighoudt.”

Forse toename

“En behalve met dit structurele personeelsprobleem werden we in het eerste halfjaar van 2024 ook geconfronteerd met een forse toename van het aantal schades. Enkele redenen hiervoor zijn de langdurige regenval en het feit dat het weer een stuk drukker op de weg is geworden. Meer schades betekent meer omzet. Maar het moet natuurlijk wel verwerkt worden. En verder dienen we op korte termijn te anticiperen op de conclusies die zijn voortgevloeid uit het door de Bovag gepubliceerde KPMG-rapport, onder meer de noodzaak tot digitalisatie en het opzetten van intensievere samenwerkingen. Kortom: de schadebranche is volop in beweging.”

The post ABS Autoherstel: ‘Het voorbereidingstraject wordt erg belangrijk’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *