Acea: Fabrikanten hebben dringend behoefte aan duidelijkheid over Europese emissieregels

De Europese autoindustrie riskeert 16 miljard euro aan investeringscapaciteit te verliezen.

Autofabrikanten willen vóór eind 2024 duidelijkheid op het gebied van de CO₂-regels in de EU, om schade aan het concurrentievermogen en de werkgelegenheid te voorkomen. Dat stelt fabrikantenorganisatie Acea.

De autoindustrie heeft moeite met de invoering van nieuwe CO₂-emissielimieten in 2025, want ze vinden dat alleen zij opdraaien voor de schadelijke gevolgen, als die doelstellingen niet worden gehaald. Fabrikanten die achterlopen om de Europese emissiedoelstellingen, zoals Volkswagen, Stellantis, Renault, Nissan en Ford, hebben eerder al gevraagd om een herziening van de Europese CO₂-doelstellingen en bijbehorende sancties.

Autofabrikanten moeten zich in allerlei bochten wringen om de CO₂-doelstellingen te kunnen behalen. Zo overwegen sommige fabrikanten om de prijzen van hun brandstofauto’s te verhogen.

16 miljard euro

Luca de Meo, voorzitter van de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten (Acea) en ceo van Renault Group: “Zonder een duidelijke politieke verklaring van de Europese Commissie tegen het einde van 2024 – zoals ook gevraagd door de Duitse, Franse, Italiaanse en andere Europese regeringen – riskeert de auto-industrie tot 16 miljard euro aan investeringscapaciteit te verliezen.”

Die 16 miljard euro kan volgens De Meo op verschillende manieren verloren gaan. “Dit kan gebeuren door boetes te betalen, de productie te verminderen, samen te werken met buitenlandse concurrenten of elektrische voertuigen met verlies te verkopen.”

De Meo benadrukt dat er dringend actie vanuit de EU nodig is. “Wachten op de strategische dialoog van de Commissie over de toekomst van de autoindustrie, of op de evaluatie van de CO₂-wetgeving in 2026 is geen optie, hoe welkom en noodzakelijk beide ook zijn. Fabrikanten hebben nu duidelijkheid nodig om hun strategieën te bepalen, samenwerkingen aan te gaan en andere voorbereidingen te treffen voor 2025.”

“In een goed functionerend systeem zouden boetes de uitzondering moeten zijn, niet de standaard. Het vermijden van boetes zou gebaseerd moeten zijn op solide economische principes, zonder schade aan te richten”, aldus De Meo. “Acea-leden hebben al 250 miljard euro geïnvesteerd in de transitie naar groene mobiliteit. Wij willen allemaal dat dit slaagt. Helaas moeten we toegeven dat de transitie niet volgens plan verloopt en dat het vasthouden aan de vastgestelde regels en bijbehorende sancties mogelijk leidt tot onomkeerbare schade.”

Buiten de macht van de autoindustrie

De autoindustrie vindt dat er een aantal invloedrijke factoren zijn die het moeilijker maken om de emissiedoelstellingen te behalen, maar die tegelijkertijd ook buiten hun macht liggen, zoals handelsconflicten, stijgende productiekosten, trage groei van de laadinfrastructuur en afnemende aanschafsubsidies.

Regelgevende doelstellingen en auto’s leveren is volgens de Europese autoindustrie niet voldoende; de transitie zou ook marktgedreven moeten zijn. De verkoop van elektrische voertuigen stagneert momenteel op ongeveer 13 procent marktaandeel. Volgens de fabrikanten ligt dat 10 procentpunt onder het vereiste niveau. “Dit gat is te groot om op tijd te dichten. Een tijdige en ondubbelzinnige verklaring van steun is essentieel om de concurrentiekracht en werkgelegenheid te waarborgen”, aldus Acea.

Wat zijn de opties?

Om de last te verlichten, bespreekt Acea opties die rekening houden ‘met de marktrealiteit’. Bij gefaseerde invoering of meerjarige gemiddelde naleving krijgt de fabrikant de vrijheid om ‘slechte jaren’ te compenseren met betere jaren in de toekomst, zonder direct gestraft te worden voor mindere prestaties op dit moment. Acea benadrukt dat hierbij dat ‘er geen wijzigingen aangebracht worden in de Europese klimaatambities en CO₂-doelstellingen’.

AM sprak met twee Europarlementariërs over de toenemende druk om het emissiebeleid te versoepelen. De wetgeving kan niet zomaar aangepast worden, maar er zou wel een hulppakket samengesteld kunnen worden. 

The post Acea: Fabrikanten hebben dringend behoefte aan duidelijkheid over Europese emissieregels first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *