Afscheidscolumn Bart Kuijpers | Ga nou eens fuseren, Bovag en RAI
Een huwelijk tussen Bovag en RAI zou voor beide partijen veel voordelen bieden, maar ligt nog niet in de lijn der verwachting. Dat schrijft AM-redacteur Bart Kuijpers in zijn laatste column voor AM.
Wordt het niet eens tijd dat Bovag en RAI Vereniging eindelijk eens serieus werk gaan maken van een fusie? Beide brancheverenigingen zetten nu stappen om hun tafelzilver te verzilveren. In beide gevallen is dat een complexe aangelegenheid: Bovag verkoopt een minderheidsaandeel in een kwakkelende, maar vermogende, verzekeraar. Er is veel scepsis of Bovag een goede koper weet te vinden.
Wat Bovag kan helpen, is dat andere verzekeraars zoals Unigarant (ANWB) ook te klein worden om de toezicht- en structuurkosten nog te kunnen dragen. Samenwerken of samengaan doen ze liever niet, maar de wal zou het schip wel eens kunnen keren. Bij RAI Vereniging willen ze af van de RAI, dat ook zonder AutoRAI een solide winstgevend beursbedrijf bleek. Alleen al voor de waardebepaling wordt ruim de tijd genomen. Er moeten honderden miljoenen geïnvesteerd worden in het complex, maar afhankelijk van of en zo ja, hoeveel woningen er gebouwd mogen worden, is het belang van RAI Vereniging vele miljoenen waard.
Stel dat ze allebei een succesvolle transactie weten te realiseren, dan zijn er straks twee grote brancheverenigingen met een dikke bankrekening (lees: een goed gevuld fonds waarvan het rendement gebruikt wordt om projecten en vast ook tekorten te financieren).
Zit je dan met al dat geld, terwijl je de contributie moet verhogen
In een snel consoliderende branche, waarin de contributie vanuit de leden alleen maar afneemt, zal de druk op het huishoudboekje echter alleen maar toenemen, ondanks al die miljoenen eigen vermogen. Zit je dan met al dat geld, terwijl je de contributie moet verhogen om je operatie draaiend te houden. Leg dan maar uit aan je leden – die steeds vaker van beide lid zijn – dat consolidatie voor veel leden wél het antwoord bleek, maar dat het niet het antwoord is voor Bovag en RAI (maar een contributieverhoging wel).
Ik weet dat in het verleden gesproken is over een fusie en dat er allerlei ‘goede’ redenen zijn die een fusie in de weg staan, zo gunnen ze elkaar weinig. Gezien het vrij dominante karakter van enkele van de huidige kopstukken is er weinig hoop dat het zelfs maar tot gesprekken komt. Maar feit is dat beide verenigingen steeds meer dubbele leden hebben, hun belangen steeds meer in lijn met elkaar zijn en ze samen per direct een van de rijkste, machtigste en invloedrijkste brancheverenigingen van het land zouden zijn. En een gesprekspartner waar wél echt goed naar geluisterd wordt.
Bart Kuijpers is sinds 2008 redacteur van Automotive. Hij rijdt privé in een Tesla Model Y Long Range maar ‘is geen fan van het merk’. Dit is zijn laatste column voor AM.
The post Afscheidscolumn Bart Kuijpers | Ga nou eens fuseren, Bovag en RAI first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!