Alexander Lutz, Lucid Europe: ‘Het huis is op orde, nu tijd voor groei’
Begin dit jaar nam Alexander Lutz de leiding over Lucid Europa op zich. Hij trof een organisatie aan met ‘veel ruimte voor verbetering’. Een klein jaar verder is Lutz zeer optimistisch over de kansen van Lucid. En daarbij is uiteindelijk tóch een belangrijke rol weggelegd voor de traditionele dealer.
Alexander Lutz stapte in januari 2024 binnen bij Lucid. Het duurde niet lang voor hij twee belangrijke conclusies trok. “Er stond een fantastische auto, die echt heel goed is. Maar ik trof ook een organisatie aan die dringend behoefte had aan een heldere koers, verandering en leiderschap, zaken die nodig zijn om de premiumbelofte te kunnen inlossen.”
Potentiële klanten stelden Lucid drie vragen, concludeerde Lutz. “Wie zijn jullie? Waar zijn jullie? Hoe is jullie service? We moesten de handen ineenslaan, ons focussen en hard werken om de juiste antwoorden te kunnen formuleren.” Voor Lutz was het neerzetten van de service en operations de belangrijkste prioriteit. Inmiddels is de service zo ingericht dat het bedrijf met een gerust hart de zakelijke markt opdurft. “We hebben een samenwerking met Sixt en die hebben vrij extreme ‘service level agreements’ waar aan moet worden voldaan. Voor die test zijn we geslaagd, daardoor krijgen we nu ook het vertrouwen van andere bedrijven.”
We geloofden door Covid allemaal dat we online auto’s konden verkopen
De groei van het merk – dat hard groeit maar nog steeds bescheiden aantallen realiseert – vereist ook groei van het servicenetwerk. In de Europese markten waar het nu actief is, groeit het aantal servicelocaties volgend jaar van 100 naar 200, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van partners zoals Pirelli. En met service op locatie en haal- en brengdiensten denkt Lucid een hoge servicegraad te kunnen bewerkstelligen. We kunnen nu vol werken aan de brand-awareness en de mensen die kennis willen maken met het merk ook passend ontvangen.”
Dan de aantallen. Lucid z’n verkoop is dit jaar flink hoger. In Nederland is het merk in 2024 verdubbeld naar 40 en wereldwijd is het op weg naar 9.000 voertuigen. Om de verkoop te versnellen, vertrouwt Lucid van nu af aan niet langer exclusief op zijn direct sales-model. Al op korte termijn worden waarschijnlijk de eerste dealerpartners aangesteld (in eerste instantie buiten Nederland). “We geloofden door de coronacrisis allemaal dat we online auto’s konden verkopen en dat alles snel zou elektrificeren, maar die droom is vervlogen. Wij hebben dealers nodig om meer aantallen te kunnen realiseren. We zijn nu in gesprek met dealers die bij ons zouden kunnen passen. Dat wil zeggen dat het bedrijven zijn waar een dga op de vestiging zit met wie we een goed, eerlijk gesprek kunnen hebben over de doelen en verwachtingen.”
Saudi-Arabië
In de AM Powerranking worden de slagingskansen van Lucid ingeschat op klein tot redelijk. Volgens Lutz is een upgrade naar redelijk tot goede kans op zijn plek. “We maken enorme stappen en hebben een solide businessplan liggen met robuuste funding.” Lutz doelt op de steeds nauwere band met het Saudische staatsfonds Public Investment Funds (PIF), dat recent opnieuw 1,5 miljard investeerde in Lucid waardoor er nog ruim 5 miljard in kas is. “Lucid is voor Saudi-Arabië (waar het ook een productiefaciliteit heeft, red.) een belangrijke investering in zijn duurzaamheidsstrategie. Het PIF is geen passieve, maar juist actieve investeerder die betrokken is bij Lucid. Maar het is geen liefdadigheidsinstelling, uiteindelijk moeten wij onze eigen broek op kunnen houden. De komende jaren komen we met een premium SUV en daarna een midsize SUV die de gamechangers zijn voor ons merk.”
The post Alexander Lutz, Lucid Europe: ‘Het huis is op orde, nu tijd voor groei’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!