AM Jaaroverzicht: snapshots | 2024 in vijf foto’s
Het jaar 2024 was op z’n minst een bewogen jaar in de autobranche. Volgende week ontleden we op Automotive Online de belangrijkste gebeurtenissen per sector, maar eerst vangen we het jaar in vijf foto’s en een paar woorden.
Geen beter moment om terug te blikken op het afgelopen (automotive-)jaar dan in de donkere dagen rond Kerst.
Van maandag 23 december tot en met vrijdag 27 december kijken we per sector (merkkanaal, aftermarket, schade, politiek) terug op 2024, maar eerst een kort algemeen overzicht in vijf foto’s – en een paar woorden.
*
1 – Bakzeil halen
Vorig jaar schreven wij op deze plek: ‘2023 zal de boeken ingaan als het jaar waarin enkele grote fabrikanten hun oude retailmodellen inruilden voor het agentuurmodel’. Daarbij merkten we op dat ‘alle begin moeilijk is’, verwijzend naar Ford, dat zocht naar een optimale invulling van het nieuwe distributiemodel. Inmiddels heeft Ford bakzeil gehaald. Op 11 juli kwam de officiële bevestiging dat Ford Nederland de contracten van de agenten had opgezegd. Alle dealers kregen een letter of intent voor een nieuw contract. Volgens Ford noodzakelijk omdat bij het nieuwe distributiemodel ook een nieuw contract hoort. Het nieuwsbericht medio juli was een van de meest gelezen artikelen op Automotive Online in 2024.
(Foto: Shutterstock)
*
2 – In Memoriam: Peter Brussel
Peter Brussel overleed op 6 oktober onverwacht. Brussel was een door de wol geverfde bestuurder met ruime ervaring in retail. In 2016 trad hij aan als voorzitter van Focwa Schadeherstel. De bestuurservaring én enige mate van afstand tot de autobranche was precies wat Focwa nodig had in roerige tijden. Brussel bracht rust in de organisatie en wist de leden snel voor zich te winnen door zijn daadkrachtige optreden. Brussel gaat de geschiedenisboeken in als de man die vele politieke barrières heeft overwonnen en de fusie met Bovag Schadeherstel in goede banen leidde. Dat een belangrijke branche als de schadeherstelbranche feitelijk twee vertegenwoordigers had, was hem een doorn in het oog en hij was dan ook de degene die de uitgestoken hand van Bovag aanvaardde.
(Foto: Archief Focwa)
*
3 – De laatste auto
Op 16 februari rolde de laatste auto van de band in de VDL Nedcar-fabriek in Born. Daarmee kwam er na bijna zes decennia een einde aan de productie van auto’s in de Limburgse plaats. De ontmanteling van het bedrijf, waar zo’n vijf jaar geleden nog ongeveer 7.000 mensen werkten (deze foto van BMW’s op het terrein in Born dateert uit 2018), was nagenoeg compleet. Nadat BMW stopte met auto’s bouwen, ging de fabriek nog niet helemaal op slot (er zijn nog speciale voertuigen geproduceerd, bijvoorbeeld legerauto’s voor defensie of surveillancevoertuigen en ME-busjes voor de politie). De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil dat er nieuwe defensie-industrie wordt gevestigd op het huidige Nedcar-terrein in Born. De Statenfractie van GroenLinks pleitte recent voor natuur.
(Foto: Shutterstock)
*
4 – Schaken met subsidies
Er ontvouwde zich in 2024 een geopolitiek schaakspel met (elektrische) auto’s als inzet. Acht onderhandelingsrondes tussen Brussel en Peking waren niet genoeg om te voorkomen dat Europa begin november extra importheffingen invoerde voor EV’s uit China. Volgens de Europese Commissie profiteren Chinese fabrikanten van staatssubsidies, die de concurrentiepositie van Europese fabrikanten ondermijnen. Daarop heeft de EU de importheffingen op Chinese EV’s verhoogd. De onderhandelingen zijn overigens voortgezet en het laatste nieuws is dat deze gesprekken positief vorderen. Dat is goed nieuws voor Europa, maar daar kwam in november een nieuw hoofdpijndossier bij. Donald Trump won de verkiezingen in de Verenigde Staten en hij wil op zijn beurt een importheffing van 10 procent instellen voor Europese producten.
(Foto: Shutterstock)
*
5 – I am AI
AI, oftewel artificial intelligence was misschien wel hét buzzwoord in de Nederlandse automotive in 2024. De opkomst van kunstmatige intelligentie was ook niet voor niets het centrale thema op het Nationaal Automotive Congres (NAC) van AM, vlak voor de zomervakantie gehouden in Leusden. Kan AI de autobranche een boost geven of is het de nagel aan de doodskist? In Leusden bleek vooral het eerste. AI is geen bedreiging maar biedt juist kansen, en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken, zo luidde de conclusie in een afgeladen Afas-theater. Hier kwamen zo’n 700 professionals uit de branche samen voor een succesvolle editie van het NAC.
(Foto: Marcel Cazemier)
The post AM Jaaroverzicht: snapshots | 2024 in vijf foto’s first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!