AM Schadeseminar 2024 over toenemende complexiteit van herstel

De schadebranche verandert door de komst van moderne, vooral elektrische voertuigen. Dit vereist meer kennis en herstellers moeten dus strategische keuzes maken. Tijdens het schadeseminar op 29 november haalt AM het net op in deze (snel) veranderende sector.

De keuzes van nu, bepalen de winst van morgen. Dat is in de schadesector niet anders. En deze branche staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Het herstellen van steeds complexere, vaak elektrische voertuigen vraagt om meer kennis en kunde. De toenemende specialisatie in schadeherstel brengt nieuwe uitdagingen en verdeeldheid over de juiste aanpak. Tijdens het AM Schadeseminar, dat op vrijdag 29 november plaatsvindt bij de IVA in Driebergen, staat daarom de vraag centraal welke keuzes schadeherstellers moeten maken om succesvol te blijven.

Het thema van het evenement is complexiteit. “Een actueel thema”, blikt dagvoorzitter en AM-columnist Johan Schoonhoven vooruit. “Er wordt in de schadewereld heel veel gesproken over de reparatie-methodiek, die steeds ingewikkelder wordt. Bovendien, en dat is een extra complicerende factor, wordt het ook steeds lastiger om goed personeel te vinden dat het werk kan uitvoeren.”

Toch hoeft niet elke schade aan een nieuwe EV per definitie complexer te zijn, zo vertelt Schoonhoven. “Soms wordt de indruk gewekt alsof alle schades complexer worden. Dat is niet waar. Het wordt pas spannend als er technisch geavanceerde onderdelen of veiligheidsdelen geraakt worden. De hamvraag is dus: hoe kom je er precies achter wanneer een schade ook echt complex is? En de vervolgvraag luidt: in welke mate is de schade complex en welk advies geeft de verzekeraar of leasemaatschappij ten aanzien van het hersteladres? Houdt men daar rekening met de complexiteit en zo ja, hoe bepalen ze dat snel en veelal op afstand?”

‘Schadelast in eerste halfjaar fors hoger’ In het eerste halfjaar van 2024 is zowel het aantal schadecalculaties als de gemiddelde schadelast fors toegenomen, zo blijkt uit cijfers van Audatex (Solera). Gekeken naar de schadecalculaties waarbij de ‘uitbijters’ (schades boven de 6.500 euro) niet zijn meegeteld is de totale schadelast gestegen tot boven de miljard euro (+16,9%). Worden deze uitschieters wel meegerekend dan is de stijging met 17,4 procent nog iets groter. Het gemiddelde schadebedrag ligt bij beide categorieën hoger. Solera doet geen onderzoek naar de oorzaken van de stijging in calculaties en schadelast, maar wijst op de langdurige regenperiodes en de toename van de verkeersdrukte in de eerste zes maanden.

Engeland

Op het schadeseminar wordt de vraag gesteld wat de Nederlandse branche van de Engelse kan leren. Steve Plunkett en Martin Kelly, beiden werkzaam in Engeland, vertellen in een presentatie hoe merkerkend schadeherstel in hun thuisland werkt. En dat zal interessante ‘take-aways’ voor Nederlandse herstellers opleveren, zo verzekert dagvoorzitter Schoonhoven. “Steve Plunkett (nu werkzaam voor Plunkett’s Consulting Services, red.) was jaren body shop manager voor Volvo en Lotus in Groot-Brittannië, waar hij veel ervaring opdeed. Hij kijkt vanuit de technische kant naar de Britse schadesturing. Martin Kelly benadert herstel vooral uit het oogpunt van de klant. Later op de dag, tijdens een panelgesprek, maken we de koppeling naar de Nederlandse markt.”

Tijdens een rondetafelsessie tussen verzekeraars en ondernemers wordt onder meer een nieuw schadeafwikkelingsplatform besproken. Ook worden conclusies die voortvloeien uit het door Bovag gepubliceerde KPMG-rapport besproken, onder meer de noodzaak tot digitalisatie en het opzetten van betere samenwerkingen.

Een ander punt dat Schoonhoven graag toelicht, zijn de presentaties van Elise Blonk en Britt Vonk, autospuiters van respectievelijk Pon en Schadenet Rosenboom. Een toenemende focus op diversiteit en inclusie biedt steeds meer kansen, zo zullen zij vertellen. En los daarvan, Blonk en Vonk zijn ook hele goede autospuiters. Dus absoluut een aanrader.” ▪

Kijk voor meer informatie over het AM Schadeseminar op events.automotive-online.nl

The post AM Schadeseminar 2024 over toenemende complexiteit van herstel first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *