Analyse: Europese onderdelenmarkt afgelopen decennium flink gegroeid

In 2012 bedroeg de marktwaarde ongeveer 25,7 miljard euro, oplopend tot 56,6 miljard in 2023.

De groei van de Europese auto-onderdelenmarkt heeft het afgelopen decennium ‘indrukwekkende ontwikkelingen’ laten zien, gedreven door een toenemende vraag, marktconsolidatie en strategische overnames. Dit blijkt uit een marktanalyse van het Duitse databureau Wolk & Nikolic.

De Europese aftermarket voor auto-onderdelen kende het afgelopen decennium een aanzienlijke omzetgroei, schrijven de onderzoekers. ‘In 2012 bedroeg de marktwaarde ongeveer 25,7 miljard euro, oplopend tot 56,6 miljard in 2023. Dit vertegenwoordigt een jaarlijks groeipercentage van 7,2 procent. Deze gestage groei wordt onder meer veroorzaakt door een grotere en verouderende voertuigenvloot en als gevolg hiervan een grotere vraag naar aftermarket-onderdelen’.

De tien grootste bedrijven in de markt hebben hun marktaandeel niet alleen behouden, maar ook aanzienlijk uitgebreid door middel van fusies, overnames en internationale expansie, constateren de onderzoekers. ‘Deze bedrijven zagen hun omzet toenemen van 6,6 miljard euro in 2012 tot 24,5 miljard euro in 2023, met een indrukwekkend groeipercentage van 12,7 procent. Kleinere onderdelenleveranciers groeiden langzamer, met een percentage van 4,8 procent, wat het voordeel van schaal en consolidatie voor de grootste spelers onderstreept’.

Tussen 2015 en 2018 piekten het aantal fusies en overnames, wat de groei van de Europese auto-onderdelenmarkt aanzienlijk beïnvloedde. Vooral LKQ en GPC (dat in 2017 AAG overnam) waren de laatste jaren bijzonder actief in de overnamesfeer, terwijl het Poolse Inter Cars een strategie volgde van internationalisering zonder sterk te leunen op overnames, door sterke lokale structuren op te bouwen in Oost-Europa.

Stabiliseren

Vanaf 2025 zal het aantal overnames waarschijnlijk stabiliseren, zo is de verwachting, omdat grote spelers hun focus verleggen van marktaandeeluitbreiding naar organische groei en interne efficiëntie. ‘Deze fase van ‘rijpe consolidatie’ zal waarschijnlijk minder, maar wel strategischere fusies zien, waarbij topbedrijven zich richten op gespecialiseerde segmenten of opkomende markten binnen de aftermarket’.

Een gedetailleerde analyse van marktconcentratie toont een aanzienlijk verschil tussen kleine en grote landen. Kleine landen, zoals Denemarken, Zwitserland en Nederland, vertonen een hoog niveau van consolidatie, waarbij de top drie bedrijven (LKQ, AAGB, Nexus, red.) tot 80 procent van de markt in handen hebben. In tegenstelling daarmee vertonen grotere landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje meer fragmentatie, met topbedrijven die slechts 12 procent van het marktaandeel bezitten.

Toenemende concurrentie

Vooruitkijkend concluderen de onderzoekers dat algemene markttrends, zoals een verouderende voertuigenvloot, de groei van de aftermarket ondersteunen. ‘Echter, nu de industrie een transformatie naar elektrisch rijden ondergaat en aangescherpte regelgeving richting milieuvriendelijke technologieën worden ingevoerd, staan onderdelenleveranciers zowel voor uitdagingen als kansen. Hoewel zij enigszins beschermd kunnen zijn tegen de gevolgen die onderdelenfabrikanten ondervinden, zal toenemende concurrentie meer flexibiliteit en aanpassing van alle spelers vergen’.

Ook benchmarkbureau Wesp voorspelt dat de omzet in de aftermarket de komende jaren blijft stijgen.

The post Analyse: Europese onderdelenmarkt afgelopen decennium flink gegroeid first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *