Arjen de Jong: Pas op voor een wolf in schaapskleren

OEM’s die realiteitszin tonen, snel herstructureren en Europese samenwerking nastreven gaan overleven, de rest krijgt het zwaar. De oplossingen zijn eenvoudig maar vragen om maatregelen, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong.

Een wolf in schaapskleren. Dat is de enige manier waarop we de in de afgelopen decennia (verplicht) ontstane relatie tussen Westerse OEM’s en China kunnen typeren. Verblind door hoge winsten, die de dure productie in Europese en Amerikaanse fabrieken ruimschoots compenseerden, leerden de Westerse autofabrikanten de Chinezen auto’s bouwen.

Dit nadeel doet zich nu steeds harder voelen. Maar belangrijker nog: de Chinese markt genereerde de helft of meer van de winst van de Westerse OEM’s waardoor de noodzaak om ’thuis orde op zaken te stellen’ ontbrak. Hoge lonen, fantastische arbeidsvoorwaarden en ‘job for life’-garanties, afgedwongen door OR en vakbonden, blokkeren kostenbesparingen. En als derde punt onderkenden Westerse OEM’s te laat technische trends op het vlak van aandrijftechniek, digitalisering, connectiviteit en geautomatiseerde rijfuncties.

Daar komt nog bij dat de Covid-jaren financieel fantastisch waren en Tesla OEM’s heeft doen laten geloven dat dealers overbodig zijn. Dit financieel dagdromen, het niet onderkennen van technische trends en de grove onderschatting van de Chinezen leidt nu tot een harde botsing met de realiteit. Westerse productie is veel te duur en de producten lopen achter op China. Klanten eisen top digitalisering/connectiviteit en een betere productkwaliteit en kopen het liefst bij de dealer. Westerse OEM’s zadelen hun dealers echter al jaren op met hoge kosten, veel garantiewerk en afgeroomde marges.

Realiteitszin

OEM’s die realiteitszin tonen, snel herstructureren en Europese samenwerking nastreven gaan overleven, de rest krijgt het zwaar. De oplossingen zijn eenvoudig maar vragen om maatregelen. Als eerste: stop met agentendistributiestructuur en reactiveer de kracht van dealers, ten tweede: zet het mes in de Europese overcapaciteit en backoffice. Als derde moeten OEM’s investeren in gemeenschappelijke Europese R&D daar waar het digitalisering, accuproductie- en techniek, connectiviteit en geautomatiseerde rijfuncties betreft en tot slot ligt er een rol voor het Europees Parlement: dat moet de CO2-uitstooteisen van de EU in 2025 uitstellen.

Zijn er ook positieve effecten? Ja, zeker voor professionele en vooral financieel sterke dealergroepen. De Europese fabrikanten zijn genoodzaakt volume te forceren. Onder het motto ‘de winst zit in de inkoop’ kunnen sterke dealers de komende jaren fors geld verdienen. Maar let op voor de volgende wolf in schaapskleren. Er kan veel geld verdiend worden, maar dealers moeten zich realiseren dat de gebruikte handel de leasevloot zal devalueren.

The post Arjen de Jong: Pas op voor een wolf in schaapskleren first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *