Arjen De Jong: Retail is weer lijdend voorwerp en de dupe van mismanagement bij fabrikanten

In Duitsland nemen de zorgen over de auto-industrie met de dag toe. En daarom moeten de de alarmbellen gaan rinkelen bij dealerholdings en leasemaatschappijen want een slachting onder slecht renderende, ondergefinancierde dealergroepen en leasemaatschappijen is niet uit te sluiten, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong.

De kranten staan op dit moment bol van de problemen in de Europese auto-industrie. Ik noem er drie. Om te beginnen de ellende bij Volkswagen Group, dat fabrieken gaat sluiten en duizenden medewerkers gaat ontslaan. Ten tweede protectionisme, middels de Europese strafheffing op uit China geïmporteerde EV’s. Ten slotte, als derde, het feit dat elektrische auto’s bij de consument uit de gratie zijn.

En dit is nog maar het topje van de ijsberg, want er loeren meer gevaren. Autoproducenten krijgen voor hun verbruiksopgave per januari te maken met de Euro 6e-norm. Onderdeel daarvan is een nieuwe, reëlere, testmethodiek die de CO2-uitstoot fors hoger laat uitkomen. De EU legt boetes op aan fabrikanten die hun CO2-target niet halen (die ligt in 2025 op 93,6 gram). Op basis van de huidige verkoopmix, waarbij de EV-verkoop dit jaar flink lager ligt, dreigen derhalve miljardenboetes.

De vraag is wie deze aanscherping gaat betalen, zodat OEM’s in 2025 aan de nieuwe norm kunnen voldoen: EU-lidstaten, OEM’s of consumenten? Een aantal lidstaten is recent gestopt met subsidiëren van elektrische auto’s dus consumenten staan niet meer te popelen om een BEV te kopen.

Autoproducenten moeten zelf aan de bak om de BEV-verkoop te stimuleren. Prijsverlaging is de meest effectieve oplossing, maar slechte rendementen van Europese OEM’s laten dit niet toe. Wanneer autoproducenten eind 2024 met kortingen en/of prijsverlagingen op EV’s gaan komen, worden dealers en leasemaatschappijen met additionele depreciatie van hun voorraad en wagenpark geconfronteerd. Denk aan alle negatieve effecten van de prijsverlagingen bij Tesla. In het komende kwartaal komen er plusminus 18.000 gebruikte, eind 2019 afgeleverde Tesla’s, op de Nederlandse markt. Professionals gaan uit van een additionele waardevermindering van 40 procent, waardoor de restwaardes van gebruikte BEV’s flink onderuit gaan.

Autoproducenten moeten zelf aan de bak om de BEV-verkoop te stimuleren.

Alarmbellen

Gezien voorgaande zou de EU maatregelen moeten nemen om de eigen industrie te behoeden van groot onheil. Denk aan BEV-stimuleringsmaatregelen, maar dan gaat de deur open voor Chinese BEV’s met als gevolg een Europese EV prijzenoorlog, waardoor zwakke Europese OEM’s nog dieper in de financiële problemen komen.

Een ander alternatief is de tweede fase van de Euro 6e- en 7-norm voorlopig uit te stellen, maar dat is onhaalbaar in het EU-parlement. Daarom rammelen de alarmbellen bij dealerholdings, leasemaatschappijen en in Wolfsburg. Een slachting onder slecht renderende, ondergefinancierde dealergroepen en leasemaatschappijen is niet uit te sluiten. Retail is weer lijdend voorwerp en de dupe van het mismanagement bij de fabrikant.

The post Arjen De Jong: Retail is weer lijdend voorwerp en de dupe van mismanagement bij fabrikanten first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *