Arjen de Jong: Weinigen zien het grotere plaatje, de meesten denken uitsluitend aan eigen belang
Aan de vooravond van 2025 hanger er weer donkere wolken boven de markt. De kunst voor dealers, leasemaatschappijen en autoproducenten is om tijdig, in consensus met alle businesspartners en medewerkers, afdoende maatregelen overeen te komen, zo betoogt AM-columnist Arjen de Jong.
Bij de start van de coronapandemie zag de financiële prognose er voor de branche even dreigend uit, maar er volgden gouden jaren. Nu aan de vooravond van 2025 hanger er weer donkere wolken boven de markt. Er is economische onzekerheid, politieke verandering en er zijn grote milieuproblemen. China kent een structurele economische terugval en in Duitsland staan stakingen en fabriekssluitingen voor de deur. Politiek is het de vraag, wat ‘America First’ gaat betekenen voor Europa en of Brussel gaat vasthouden aan haar CO2-beleid en importbeperkingen.
Tegelijkertijd zagen we hoe delen van Valencia binnen 24 uren volledig werden weggevaagd. Gezien voorgaande is het zeker dat onze branche ingrijpend gaat veranderingen. En om het voor de OEM’s extra gecompliceerd te maken: door de vergaande dealer-integratie zijn er steeds meer sterke, goed georganiseerde retailgroepen. Door de haast om de software-achterstand in te lopen laat de productkwaliteit te wensen over bij de Europese fabrikanten.
Dealers worden nu gedwongen de grote technische tekortkomingen van deze onder hoge druk ontwikkelde en gebouwde modellen tegen kostprijs op te lossen. Maar dealers zitten met een tekort aan technisch personeel en hebben grote achterstanden in hun werkplaats. Binnen afzienbare tijd gaat dit machtsblok bij OEM’s niet alleen faire garantievoorwaarden afdwingen, maar ook hogere vast marges en betere betalingscondities.
Weinigen zien echter het grotere plaatje, de meesten denken uitsluitend aan hun eigen belang
De kunst voor dealers, leasemaatschappijen en autoproducenten is om tijdig, in consensus met alle businesspartners en medewerkers, afdoende maatregelen overeen te komen. Want daar ligt de echte uitdaging. Het erkennen van gemaakte fouten en daarna handelen is een eigenschap die echter niet ruim voorradig is in de top van de industrie. Weinigen zien het grotere plaatje en de meesten denken uitsluitend aan hun eigen belang.
Voorbeeld: gaat VW Group strijdend met OR, vakbonden en deelstaat Nedersaksen ten onder, of wordt het bedrijf in consensus, snel ‘lean en mean’ gemaakt en klaargestoomd voor een gezonde toekomst waarbij het zich spiegelt aan de realiteit dat in China arbeid goedkoper is, er harder gewerkt wordt, BEV’s kwalitatief beter zijn en ontwikkelingstijd korter is. Het enige antwoord dat Europese OEM’s kunnen geven is snel weer competitief worden op het vlak van kwaliteit, prijs en uitrusting. Lukt dat niet, dan gaat onze gehele westerse autoindustrie op de fles. Zover zijn we nu gekomen.
Ik wens iedereen veel wijsheid, geluk en een mooi 2025.
The post Arjen de Jong: Weinigen zien het grotere plaatje, de meesten denken uitsluitend aan eigen belang first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!