Auto1: Vier innovaties die de occasionhandel versnellen

De Nederlandse tak van AUTO1 is onderdeel van Europa’s grootste online handelsplatform voor de inkoop en verkoop van tweedehands auto’s.

AUTO1 heeft weer een goed jaar achter de rug. Er werd een groeispurt gerealiseerd in een veranderende occasionmarkt en er werden een viertal innovaties uitgevoerd.

De Nederlandse tak van AUTO1 is onderdeel van Europa’s grootste online handelsplatform voor de inkoop en verkoop van tweedehands auto’s. Rutger Fikse (rechts): “Het AUTO1-label is voor de officiële autodealers en autohandelaren. Voor particulieren is er het bekende ‘wijkopenautos.nl’. Er is duidelijk behoefte aan een netwerk in heel Europa voor de inkoop en verkoop van gebruikte auto’s.”

Premium Return Right en rechtstreeks kopen

Voor het Nederlandse AUTO1 was de opdracht om in 2024 een groeiversnelling in gang te zetten. Head Of Sales Rutger Fikse licht toe: “Wij hebben in een jaar tijd vier nieuwe innovaties gelanceerd met ongekende resultaten. Allereerst onze Premium Return Right. Met dit recht kunnen onze handelaren een auto die via onze 24-uurs veiling is aangekocht ‘retourneren’ binnen de 24 uur na de overdracht. In het kort komt het neer op: Niet goed? Geld terug”.

Er is behoefte aan een netwerk voor de in- en verkoop van occasions

De tweede innovatie betreft het rechtstreeks bij een particulier kopen van een auto. “AUTO1 brengt een autobedrijf rechtstreeks in contact met een particulier of andere aanbieder, die zijn auto wil verkopen. Het voordeel is dat het logistieke deel van de transactie niet hoeft te worden afgenomen. Het autobedrijf is de eerste die het voertuig kan inspecteren aan de hand van foto’s en na goedkeuring kan de auto binnen 48 uur al in de bedrijfsvoorraad staan. De app van AUTO1 is een zeer handige tool in dit verhaal.”, aldus Managing Director Ruben Veldkamp.

Dealerveiling en financiering

En Veldkamp vervolgt: “De derde innovatie is de dealerveiling. Dealers, leasemaatschappijen, verhuurbedrijven kunnen hier thematisch hun voorraad aanbieden. Dit geeft dealers sneller inzicht in het beschikbaar aanbod vanuit remarketing, meer vertrouwen en een verhoogd aankoopgemak. In één overzicht al het lease-aanbod bij elkaar, of alle elektrische voertuigen vanuit meerdere aanbieders in één overzicht. Centraal in deze innovatie staat het lease, ex-verhuur en ex-dealer aanbod, dat op de markt verschijnt nadat het is afgestoten c.q. verkocht. Het blijkt een doorslaand succes.” Rutger Fikse: “AUTO1 verzorgt ook de digitale autofinanciering. Er hoeft vooraf niet betaald te worden en er is geen sprake van kredietregistratie. Het enige dat gebeurt is een bedrijfscheck in verband met betrouwbaarheid. Daarna kan de partnerdealer zelf het betaalmoment bepalen.  Er is dus geen geld nodig van het autobedrijf om voorraad te houden. Dit zorgt ervoor dat partnerdealers sneller en meer auto’s kunnen kopen en verkopen zonder eigen kapitaal te investeren”. Inmiddels zijn er in heel Europa zo’n 60.000 partnerdealers aangesloten bij AUTO1.

The post Auto1: Vier innovaties die de occasionhandel versnellen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *