Autodoc Pro start onderdelenservice voor professionals in Nederland

Autodoc komt met een onderdelenservice voor de B2B-markt.

Met de lancering van Autodoc Pro start Autodoc een B2B-onderdelenservice. Patrick Diepenhorst, countrymanager Benelux, licht het nieuwe concept toe.

Autodoc is 16 jaar geleden gestart als online retailer van voertuigonderdelen in de B2C-markt. Nu komt het bedrijf met een onderdelenservice voor de B2B-markt. Hiermee mikt het bedrijf op de professionele markt, uiteindelijk in een groot deel van Europa. Na Frankrijk, waar de service in november 2022 is gelanceerd, is nu de ­Nederlandse markt aan de beurt. Die moet worden verleid met een breed en diep assortiment (Autodoc stelt dat het 5,8 miljoen producten levert van 2.300 merkfabrikanten voor meer dan 340 voertuigmerken), scherpe prijzen en veel persoonlijke aandacht.

Met minder neemt de Nederlandse markt ook geen genoegen, weet Patrick Diepenhorst, countrymanager Benelux: “Nederland is een zeer volwassen markt met een hoge dichtheid aan concurrenten. Onze marktbenadering is niet om ons tussen die bekende grossiers in te vechten. We hebben niet de intentie om meteen eerste of tweede leverancier te worden. We willen ons eerst positioneren als derde partij en daarna streven naar groei richting de tweede positie.”

Dat komt ook omdat Autodoc Pro nog niet dezelfde logistieke beloften kan doen als de meeste Nederlandse rivalen. Diepenhorst: “Vijf of zes keer per dag leveren, zoals anderen doen, dat kunnen wij nog niet. Momenteel leveren we vanuit ons magazijn in Berlijn, wat gemiddeld een levertijd van 2,5 dag oplevert. Meestal is het veel sneller – de dag na bestelling – als een onderdeel op voorraad is, maar 2,5 dag is nu het maximum voor alle producten die we verkopen. Volgend jaar openen we een nieuw magazijn in België, en dan zullen de levertijden in de Benelux drastisch dalen.”

Nederland is een zeer volwassen markt met een hoge dichtheid aan concurrenten

Persoonlijk

“Onze grootste kracht is de combinatie van een breed en diep assortiment, gekoppeld aan een dynamische prijsstelling”, zegt Diepenhorst. “Wij kopen in heel Europa in en leveren heel veel verschillende versies van dezelfde artikelen. Neem remblokken: wij kunnen 35 merken leveren. De klant kan bij ons dus altijd vinden wat hij nodig heeft en wat zijn voorkeur heeft. Onze prijzen zijn daardoor bijna altijd lager, en in ieder geval altijd concurrerend.”

Daarnaast profiteren gebruikers van Autodoc Pro onder meer van gratis retouren, terugbetalingen op dezelfde dag en speciale promoties. Autodoc is nog bezig met de uitrol in Nederland, waarbij het land is opgedeeld in zones met elk zo’n 300 tot 350 professionele bedrijven. Elke zone wordt bediend door een serviceagent die verantwoordelijk is voor de klanten in zijn zone.

(Tekst gaat verder onder afbeelding.)

Autodoc is met zijn online winkels actief in 27 Europese landen.

Diepenhorst: “Dit zorgt voor een persoonlijke benadering, wat ons helpt om snel voet aan de grond te krijgen. We weten dat de professionele markt dat ook verwacht; die neemt geen genoegen met louter online contact. Daarnaast heeft Autodoc al een grote naamsbekendheid bij Nederlandse zakelijke en particuliere klanten, en wij merken dat dit de acceptatie bij garages versnelt. We zien dat heel veel professionals al een binding met ons hebben, omdat ze in het verleden al onderdelen bij ons besteld hebben. Onze klanten zijn ook heel trouwe bestellers. En we zien ook dat er online niet alleen wordt gezocht op artikelen die nergens anders te krijgen zijn; men bestelt ook de fast movers binnen het ­totale assortiment dat een garage dagelijks nodig heeft. Daarin zien we nu al heel veel activiteit en dat geeft ons natuurlijk een enorme boost.”

Autodoc in cijfers. Autodoc is met zijn online winkels actief in 27 Europese landen. In 2023 had het bedrijf 7,4 miljoen actieve klanten die 14,3 miljoen bestellingen bij het bedrijf plaatsten, goed voor 56 miljoen verkochte producten en een omzet van 1.307,7 miljoen euro. Het bedrijf heeft circa 5.000 mensen in dienst en heeft logistieke locaties in Duitsland (Berlijn), Polen en Tsjechië. In 2025 wordt een nieuw magazine geopend in het Belgische Gent – daarvandaan zal naast andere landen ook de Benelux worden bediend.

 

The post Autodoc Pro start onderdelenservice voor professionals in Nederland first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *