Ayvens: meeste ondernemers verwachten geen hinder van zero-emissiezones
Staatssecretaris Chris Jansen vraagt gemeenten geen boetes uit te delen bij de komst van de zero-emissiezones.
Zo’n 34 procent van de ondernemers en bedrijven ervaren de komst van de zero-emissiezones als hinderlijk bij het uitvoeren van de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens onder ongeveer 400 ondernemers en bedrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent het verduurzamen van stadslogistiek “als een uitdaging” ziet. “Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen”, stelt Ayvens.
Volgens de leasemaatschappij kunnen bedrijven die in elektrische busjes investeerden, moeilijk concurreren met bedrijven die deze duurzaamheidskosten niet hebben gemaakt. Daarbij zien bedrijven volgens de maatschappij ook de voordelen van elektrisch rijden.
Versoepelen
De zero-emissiezones worden in viertien grote steden geleidelijk ingevoerd per 1 januari 2025. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling, Euro 6-bakwagens van maximaal vijf jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal acht jaar oud.
De nationale politiek probeerde tevergeefs de invoering van de zero-emissiezones terug te draaien. Inmiddels vraagt staatssecretaris Chris Jansen (PVV, Openbaar Vervoer en Milieu) aan de gemeenten om een jaar lang geen boetes uit te delen na de invoering van de zero-emissiezones. Transportorganisaties zoals Evofenedex, Bovag en RAI vinden dat er een “oneerlijk concurrentieveld” ontstaat voor ondernemers die geld hebben gestoken in emissievrije busjes.
The post Ayvens: meeste ondernemers verwachten geen hinder van zero-emissiezones first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!