Bandenkosten van elektrisch wagenpark kunnen met ‘miljoenen’ oplopen

Elektrische (bestel)auto’s zijn zwaar, hebben veel koppel en als de chauffeur een ‘enthousiaste’ verkeersdeelnemer is kan het bandengebruik van EV’s een enorme kostenpost worden. Dat is althans het beeld. Maar klopt dat beeld ook?

Bij het Rotterdamse drinkwaterbedrijf ­Evides zijn er duidelijke verschillen tussen EV’s en dieselvoertuigen. Het wagenpark van Evides bestaat uit zo’n 229 personenauto’s en ruim 130 bestelauto’s. Een groot deel hiervan is al geëlektrificeerd, begin 2025 moeten alle personenauto’s elektrisch zijn. Wagenparkbeheerder Rene van ­Leeuwen ziet vooral grote verschillen in de kilometrages die met EV-banden worden gereden. “We hebben elektrische auto’s rijden waarvan de banden pas na 60 duizend kilometer vervangen hoeven te worden, maar het is ook gebeurd dat dit al na 9 duizend kilometer moest gebeuren. Dat was echter wel een uitzondering vanwege veel korte ritten met verschillende chauffeurs. Gemiddeld vindt de eerste bandenwissel plaats bij 30 duizend kilometer.”

Vierseizoenenbanden

Die soms grote verschillen komen in het bijzonder voor bij de vierseizoenenbanden, constateert Van Leeuwen. De auto’s van Evides die zijn uitgerust met all seasons hebben banden van hetzelfde merk en type dus daar kan het onderscheid niet zitten. Waar komt dat verschil in kilometrages dan wel vandaan? “Het rijgedrag en de manier waarop de auto wordt gebruikt is van doorslaggevend belang,” constateert Van Leeuwen. “Elektrische auto’s zijn zwaar en hebben veel koppel. Als berijders veel korte afstanden afleggen, of vaak in stadsverkeer rijden, dan heb je veel meer te maken met wegrijden en accelereren. Je ziet dan duidelijk dat de banden veel minder lang meegaan dan met een benzine- of ­dieselauto.”

Een aandachtspunt bij het gebruik van all season-banden bij EV’s, zo weet Van Leeuwen, is dat er minder toezicht is op het bandenprofiel. Zo ontbreekt de traditionele bandenwissel tussen zomer- en winterbanden, en daarmee het controlemoment bij het garagebedrijf. Daar komt bij dat EV’s door hun lagere onderhoudsbehoefte minder vaak in de werkplaats komen. In combinatie met een vaak hogere slijtage kan het gebeuren dat banden later vervangen worden dan gewenst. “Daar zijn we alert op. Ook besteden we aandacht aan zaken als bandenspanning om overmatige slijtage tegen te gaan.”

In de miljoenen

Pakketbezorger DHL eCommerce heeft in Nederland met ruim 2.500 voertuigen (vrachtwagens en personenauto’s niet meegerekend) een van de grootste elektrische wagenparken rondrijden. Ook fleetmanager Lucia ­Kleiman constateert dat de banden zwaarder op de kosten drukken. “Bij elektrische personen- en bestelauto’s zie je inderdaad dat ze vaak zijn uitgerust met grote, brede en dus duurdere banden. 20 inch is geen uitzondering meer. Het ziet er prachtig uit, maar uit kostenoogpunt is er een optimum dat we niet willen overschrijden.”

Om de kosten binnen de perken te houden is de bandenmaat nu een onderdeel geworden van de bestellingen die DHL bij importeurs plaatst. En dat is geen overbodige luxe, want de extra bandenkosten die DHL maakt sinds de inzet van EV’s lopen ‘in de miljoenen’. “Je moet je voorstellen dat we als pakketbezorger sowieso al een hogere bandenslijtage hebben dan bedrijven in andere bedrijfstakken. Onze bestelauto’s maken elke dag zo’n 150 stops, dag in dag uit. Zeker bij EV’s zie je dat terug in de banden. Het resultaat is dat onze elektrische bestelauto’s gemiddeld elke 3 tot 4 maanden en 8 duizend kilometer nieuwe banden nodig hebben. Bij dieselbussen is dat bij 4 tot 6 maanden rond de 16 duizend kilometer nodig. Elektrisch rijden kost gewoon een set banden extra.”

Door minder frequent werkplaatsbezoek en een hogere slijtage kan het gebeuren dat vierseizoenenbanden later vervangen worden dan gewenst

Rijgedrag

DHL heeft ervoor gekozen om de elektrische bestelauto uit te rusten met Ecodrive, een software-oplossing waarmee de acceleratie kan worden ingesteld. “We zien daarmee echt goede resultaten. De acceleratie is nog steeds prima, vergelijkbaar met een diesel, terwijl de banden veel minder slijten. Daarbij komt dat de bussen veel zuiniger rijden, wat bijdraagt in het verminderen van de laadkosten. Ook zien we de schadelast verminderen. En misschien wel het belangrijkste, rustig rijden bevordert de verkeersveiligheid.”

Naast het softwarematig aanpassen van de elektrisch bestellers van DHL kiest het bedrijf er ook voor de berijders bewuster te maken van hun rijgedrag. Hiervoor is een speciaal mentorenprogramma opgezet, vertelt ­Kleiman. “Op elke CityHub van DHL  – 130 zijn er verspreid over het land – hebben we twee mentoren aangewezen die chauffeurs ondersteunen in het verbeteren van hun rijgedrag, en die meehelpen met het inwerken van nieuwe bezorgers. Voor beide groepen geldt dat we bewustwording willen creëren als het gaat om het rijden met elektrische auto’s. Niet iedereen snapt vanzelf dat met snel accelereren de banden sneller slijten, het energiegebruik omhoog gaat en dat het nadelig is voor de verkeersveiligheid.”

Vanuit veiligheidsoogpunt zijn de bestelauto’s van DHL voorzien van vierseizoenenbanden. “Ze slijten wel iets sneller dan zomer/winterbanden, maar met de hoeveelheid wissels die wij al hebben is het voor ons wagenpark rendabeler dan te kiezen voor zomer- en winterbanden. Het bespaart twee extra wissels per jaar.” Kleiman herkent wel het beeld dat er te lang met vierseizoenenbanden doorgereden kan worden, maar ook daar heeft DHL een oplossing voor. “We beschikken over een mobiele bandenservice. Deze gaat onze 130 CityHubs langs zodat elke auto ieder kwartaal een bandencheck krijgt. Versleten banden worden ter plekke vervangen en zo voorkomen we dat auto’s op slicks komen te rijden.”

Al met al concludeert Kleiman, dat het onderwerp autobanden bij EV’s vaak nog een onderbelicht thema is. En dat terwijl ze zeer bepalend zijn voor de totale kosten van een wagenpark, evenals voor de verkeersveiligheid. “Ik denk daarnaast ook aan duurzaamheid. Elektrisch rijden is duurzamer, maar we moeten dan niet met z’n allen meer banden gaan gebruiken.”

Ontbreken controlemoment

Profile Nout is met zes vestigingen in en rondom Geldermalsen een belangrijke speler in de regio als het gaat om auto-onderhoud. Ook directeur Arian Nout constateert dat het gebruik van de vierseizoenenband bij EV’s extra aandacht nodig heeft. “Allereerst: de vierseizoenenband is uitstekend geschikt voor het Nederlandse klimaat en presteert vooral goed in natte weersomstandigheden. Maar ga je in het buitenland naar de sneeuw, dan blijven winterbanden de beste keuze.”

Alhoewel de wettelijke minimale profieldiepte voor zowel winter- als zomerbanden 1,6 millimeter bedraagt, adviseren de meeste garagebedrijven autobanden bij 3 tot 4 mm profieldiepte te vervangen. De ­halfjaarlijkse bandenwissel is met het gebruik van zomer- en winterbanden een uitgelezen controlemoment. Voor vierseizoenenbanden ontbreekt dit controlemoment echter, ziet ook Nout. “Dat is wel iets om je als berijder en zeker ook als wagenparkbeheerder bewust van te zijn. Het is sowieso goed om voor alle voertuigen in het wagenpark een jaarlijkse bandencheck te doen, en in het bijzonder voor EV’s vanwege de langere ­onderhoudsintervallen.”

Prijsverschil

Nout constateert verder duidelijke verschillen in de kosten en het bandengebruik van EV’s ten opzichte van auto’s met een brandstofmotor. Maar die verschillen worden wel kleiner, ziet hij ook. “EV-banden zijn absoluut duurder in aanschaf dan vergelijkbare banden voor personenauto’s met een brandstofmotor. Dit heeft te maken met het feit dat fabrikanten voor EV’s wezenlijk andere banden ontwikkelen.” Het gaat hierbij volgens de bandenspecialist vooral over de ­toepassing van een andere compound (­synthetisch ­rubber, natuurrubber, silica, etc.), een ­loopvlak dat bestaat uit meerdere componenten en een karkas dat beter bestand is tegen het koppel en het hogere voertuiggewicht.

Daarnaast speelt de ontwikkeling van stillere banden een rol in het prijsplaatje, legt Nout uit. Hiervoor zijn verschillende oplossingen beschikbaar, waaronder het gebruik van ‘foam in tyre’. Ook hebben EV-banden af fabriek een minder diep profiel dan ICE-banden, om de rolweerstand en daarmee de geluidsproductie te verlagen. Dit heeft gevolgen voor de levensduur, maar volgens Nout zorgen aanpassingen in de compound ervoor dat dit effect redelijk wordt opgeheven.

Hoe groot het prijsverschil precies is tussen een vergelijkbare EV-band en ICE-band is zelfs voor de bandenspecialist niet zomaar te zeggen. “Elektrische auto’s zijn vaak uitgerust met extra grotere velgen, vaak als onderdeel van een optiepakket. Dat maakt de banden automatisch ook duurder, en daar zit wat mij betreft het grote verschil. Voor het overige denk ik dat EV-banden gemiddeld zo’n 20 tot 30 procent duurder zijn dan ICE-banden.”

EV-banden zijn absoluut duurder in aanschaf dan vergelijkbare banden voor personenauto’s met een brandstofmotor

Kentering

Toch wil het toepassen van een duurdere ­EV-band niet meteen zeggen dat de kosten voor de leasemaatschappij of fleetowner ook vanzelfsprekend hoger zijn. Vooral in de beginfase van het elektrisch rijden leidde dit tot overmatige bandenslijtage en een hoger percentage autobanden dat voortijdig vervangen diende te worden. De afgelopen paar jaar is daar echter een kentering in gekomen, ziet Nout. “Elektrisch rijden is zeker in de lease en fleet inmiddels redelijk ingeburgerd. In de beginfase zag je dat veel bestuurders het wel leuk vonden om het koppel en de acceleratie van een EV veelvuldig uit te proberen en haalden veel EV-rijders nog geen 10 duizend kilometer met een setje banden. Nu zie je dat berijders zich ervan bewust zijn dat het bereik van de auto met hun enthousiaste rijgedrag naar beneden keldert, en ze willen niet elke dag twee keer bij een laadpaal staan. Zo voedt de auto de bestuurder op. Bovendien worden de banden beter, dus het verschil tussen EV en ICE wordt kleiner, maar feit is dat EV-banden duurder in gebruik zullen ­blijven.”

Ayvens
Bij Ayvens, ‘s lands grootste leasemaatschappij, focussen ze zich op rijgedrag. Lonneke van der Horst, marketing & communications director bij Ayvens, vertelt: “Wij zien inderdaad dat de banden die wij laten monteren op volledig elektrische auto’s iets duurder zijn dan de banden voor brandstofauto’s. Het prijsverschil is wel lager dan het genoemde percentage van 20 tot 30 procent. Veel van onze voorkeursbanden zijn geschikt voor elektrische auto’s, daar kan het mee te maken hebben.”Minder wisselmomenten
“Qua slijtage van de banden speelt rijgedrag een belangrijke rol. Vanuit Ayvens kunnen we daar een rol in spelen met een stimuleringsprogramma gericht op zuinig en veilig rijden. Dat biedt ook vanuit de duurzaamheidsgedachte een groot voordeel omdat er hierdoor minder rubberdeeltjes in het milieu belanden. En naast het pluspunt van minder vaak laden zorgt een zuinige rijstijl met je elektrische auto voor een extra relaxte manier van rijden. De interesse voor all ­season-banden zien we al enkele jaren licht toenemen. Er is met name interesse voor dit type banden bij klanten met bedrijfswagens in de vloot. De vraag hiernaar is bij deze klantengroep vooral een praktische keuze. Je hebt simpelweg minder ­wisselmomenten en dus minder stilstand met all season-banden wat bij bedrijfswagens extra belangrijk is.”

 

The post Bandenkosten van elektrisch wagenpark kunnen met ‘miljoenen’ oplopen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *