Batterijprijzen in 2024 gedaald met 20%, concurrentiepositie EV’s versterkt
In Europa zijn batterijpakketten 48 procent duurder dan in China.
De prijzen van lithium-ion batterijpacks zijn in 2024 met 20 procent gedaald ten opzichte van 2023, tot een recordlaagte van 115 Amerikaanse dollar per kilowattuur. Dat meldt onderzoeksbureau BloombergNEF (BNEF). Voor batterij-elektrische voertuigen werd voor het eerst de symbolische grens van 100 Amerikaanse dollar per kilowattuur doorbroken. In 2010 was de prijs nog zo’n duizend dollar per kWh.
Door de daling van de prijzen zijn elektrische auto’s in China gemiddeld genomen even duur als auto’s met een verbrandingsmotor. In andere markten zoals Europa en de Verenigde Staten gaat die regel nog niet op. Daar zijn de prijzen van batterijpakketten nog een stuk hoger dan in China, respectievelijk 48 procent en 31 procent. Dat heeft te maken met de hogere productiekosten en lagere productievolumes in deze werelddelen.
‘De Chinese markt blijft domineren door hevige concurrentie die fabrikanten dwingt om prijzen te verlagen en marges onder druk zet. Veel producenten zoeken inmiddels naar nieuwe markten, zoals energieopslag, en richten zich op export naar regio’s waar hogere prijzen worden betaald’, aldus BNEF.
Schaalvoordelen
Volgens BNEF is de prijsdaling te verklaren door overcapaciteit in productie die ruim tweeëneenhalf keer de jaarlijkse vraag naar batterijen bedraagt. Daarnaast hebben schaalvoordelen, lage prijzen voor metalen en componenten, en de opmars van goedkopere lithium-ijzerfosfaatbatterijen bijgedragen aan lagere kosten.
BNEF voorspelt dat de prijzen van batterijpacks in 2025 verder zullen dalen met 3 Amerikaanse dollar per kilowattuur. De verwachting is dat de prijzen op lange termijn verder dalen door onder meer technologische innovaties zoals solid state-batterijen.
The post Batterijprijzen in 2024 gedaald met 20%, concurrentiepositie EV’s versterkt first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!