‘BPM en ZE-zones hebben dubbelzijdige impact op restwaarden bedrijfswagens’

Voor de bedrijfswagens van de bouwjaren 2023 en 2024 wordt een restwaardestijging verwacht zodra de voorraad ‘nieuw’ opdroogt.

In Nederland is het aantal bedrijfswagenregistraties dit jaar fors gestegen. Na de eerste 10 maanden staat de teller al op een 84 duizend stuks en de prognoses wijzen op 95 duizend voertuigen. Deze stijging is niet uitsluitend toe te schrijven aan klantverkoop; veel importeurs bouwen ook een grotere voorraad op dan gebruikelijk. Daarvan kan voor de eerste maanden van 2025 een stabiliserende werking op de restwaarden uitgaan, stelt Autotelex.

Er worden nu veel bedrijfswagens geregistreerd met het oog op het vervallen van de BPM-vrijstelling in 2025. Deze voertuigen zullen in 2025 waarschijnlijk worden verkocht tegen prijzen die mogelijk hoger liggen dan de oorspronkelijke nieuwprijzen.

In 2024 afgegeven kentekens zonder registratie van datum 1e toelating:

Model
Aantal

Mercedes-Benz Sprinter
2.258

Mercedes-Benz Vito
770

Ford Transit Custom
739

Renault Trafic
735

Volkswagen Caddy
676

Bron: Autotelex.

“Ondanks de toename in het aanbod zijn er tot nu toe geen grote veranderingen in restwaarden zichtbaar. Prijzen blijven stabiel in vergelijking met begin 2024, en er is geen sprake van een stijging. Dit wijst erop dat de markt voor oudere voertuigen in evenwicht is wat betreft vraag en aanbod. Het verdwijnen van de BPM-vrijstelling zal naar verwachting leiden tot een waardestijging van de jonge voertuigen, vooral als de voorraad van nieuwe, BPM-vrije bestelauto’s in de loop van 2025 begint op te raken”, schrijft Autotelex.

“Dit impliceert dat we een kantelpunt verwachten zodra er geen “nieuwe” BPM-vrije voertuigen meer beschikbaar zijn. Voor de bedrijfswagens van de bouwjaren 2023 en 2024 wordt een restwaardestijging verwacht zodra de voorraad opdroogt en de prijsverschillen met de 2025-modellen duidelijker worden.”

Hoewel de nieuwverkopen in 2024 stijgen, voorspelt Autotelex dat 2025 een uitdagend jaar zal worden voor nieuwe bestelbussen. “Het verschil van 25.000 extra eenheden in 2024 zal voornamelijk ten koste gaan van de verkopen in 2025, wat de markt flink kan verstoren. Import zal hier ook een rol in spelen daar een bestelbus met een eerste toelating in 2024 gewoon ‘BPM vrij’ blijft.”

ZE-zones

Naast de veranderingen in de BPM-regels heeft ook de invoering van ZE-zones  een significante impact op de restwaarde van bedrijfswagens. “Dit zet druk op de vraag naar bedrijfsauto’s met traditionele verbrandingsmotoren, vooral in stedelijke gebieden.”

Afhankelijk van hoe lang de dit jaar geregistreerde nieuwe voorraad meegaat, blijven grote schommelingen uit. Autotelex: “Op de lange termijn zal de combinatie van BPM en ZE-zones een dubbelzijdige impact hebben op de bedrijfsautomarkt. Afhankelijk van de daadwerkelijke uitvoering van de ZE-zones zal de verschuiving naar elektrische of emissievrije voertuigen effect hebben op de brandstofmix. De aanwezigheid van BPM zal steeds meer gemeengoed worden bij de waardering van bedrijfsauto’s, terwijl de strengere emissieregels de transitie naar emissievrije voertuigen zullen versnellen. Hoewel de markt zich hieraan zal aanpassen, blijft het rekenen met prijzen exclusief BPM en BTW relevant, vooral gezien de exportmogelijkheden.”

The post ‘BPM en ZE-zones hebben dubbelzijdige impact op restwaarden bedrijfswagens’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *