Chinese auto-export plust ruim 25% en bereikt 4,8 miljoen exemplaren

In de maand oktober kwam de export uit op 542.000 auto’s, 11 procent meer dan in oktober 2023.

China heeft tot en met oktober van dit jaar 4,8 miljoen nieuwe auto’s geëxporteerd, een stijging van 25,3 procent op jaarbasis. In de maand oktober kwam de export uit op 542.000 auto’s, 11 procent meer dan in oktober 2023. Dit blijkt uit cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).

China is ’s werelds grootste auto-exporteur. Personenvoertuigen vormen het grootste deel van de export met 84 procent van het totaal. Daarvan bestaat 78,7 procent uit voertuigen met een verbrandingsmotor. De export van ICE-voertuigen is op jaarbasis met 29,7 procent gestegen naar 3,8 miljoen eenheden. Tegelijkertijd steeg de export van elektrische en hybride auto’s met 6,3 procent tot 1,3 miljoen eenheden tot nu toe dit jaar.

Chery Automobile is de grootste exporteur, dat alleen al in september 109.000 eenheden exporteerde. Daarna volgen SAIC met 81.000 eenheden; Geely Group met 57.000; Changan met 49.000; Great Wall Motor met 44.000; BYD met 32.000; BAIC met 29.000; JAC met 29.000 en Dongfeng met 23.000 eenheden.

Jiangsu Yueda Kia, een driemans joint venture die Kia-auto’s produceert in China, kwam voor het eerst in de top tien en exporteerde in september alleen al 16.000 nieuwe auto’s, waarmee Tesla uit de top tien werd gestoten.

De totale jaarcijfers van de grootste exporteurs worden opnieuw aangevoerd door Chery met 829.000 geëxporteerde voertuigen, gevolgd door SAIC met 664.000 eenheden. Changan en Geely volgen met elk meer dan 400.000 eenheden, daarna Great Wall Motor en BYD met elk meer dan 300.000, en Tesla met 216.000.

Europa

Het merendeel van de auto’s wordt geëxporteerd naar markten zoals Rusland, Mexico, het Midden-Oosten en Brazilië. Ook richt de sector zich meer op opkomende markten. België, als Europese toegangspoort, is de vijfde grootste exportmarkt voor voertuigen vanuit China en vertegenwoordigde 182.504 eenheden in de eerste acht maanden van het jaar, volgens de meest recente gegevens. Het volume dat België binnenkomt, bestaat voornamelijk uit elektrische en hybride auto’s.

In de eerste negen maanden van het jaar zijn meer dan 581.000 nieuwe personenauto’s de Europese Unie binnengekomen. Dit is 1,9 procent minder dan de 593.416 auto’s die in dezelfde periode van 2023 vanuit China werden geïmporteerd.

Om het exportvolume van vorig jaar te overtreffen, moeten in de laatste drie maanden van dit jaar nog meer dan 232.000 auto’s worden ingevoerd, schrijft de CAAM. Dit betekent dat er in de resterende maanden van het jaar minimaal 77.000 eenheden per maand moeten binnenkomen.

The post Chinese auto-export plust ruim 25% en bereikt 4,8 miljoen exemplaren first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *