Data van zo’n 800.000 elektrische Volkswagen-auto’s gelekt

Ook de gegevens van zo’n 61 duizend in Nederland geregistreerde voertuigen zijn bij het lek betrokken.

Door een datalek bij Volkswagen zijn gegevens van zo’n 800 duizend elektrische auto’s onbeveiligd online beschikbaar gekomen. Dat schrijft de Duitse krant Der Spiegel. Ook de gegevens van zo’n 61 duizend in Nederland geregistreerde voertuigen zijn bij het lek betrokken.

Volgens Der Spiegel was de informatie van eigenaren maandenlang grotendeels onbeschermd en toegankelijk in de cloudopslag van Amazon. Het gaat om eigenaren van auto’s van de Volkswagen-merken Seat, Audi, Skoda en Volkswagen zelf. Bij ruim de helft van de betrokken voertuigen zijn gedetailleerde gegevens beschikbaar gekomen, zoals persoonsgegevens van de eigenaren en hun reisbewegingen. Dat is onder meer het geval bij de Volkswagen-modellen ID.3 en ID.4.

Onder de eigenaren zitten volgens Der Spiegel ook Duitse politici, zakenmensen, de politie van Hamburg en mogelijk ook medewerkers van de Duitse inlichtingendienst.

Medio 2023 vond er bij Tesla ook een datalek plaats. Toen lekte persoonsgegevens van bijna 76 duizend medewerkers van Tesla naar de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Softwaredivisie

Het lek bij Volkswagen ontstond door fouten bij VW-softwaredivisie Cariad, ooit opgezet om een platform te maken met de gegevens van de elektrische auto’s van het concern. Volgens de onderneming waren de gegevens alleen beschikbaar doordat een klokkenluider zonder kwade bedoelingen bepaalde beveiligingsmechanismes wist te omzeilen en zijn er “geen aanwijzingen van misbruik van gegevens door derden”. De klokkenluider deelde het datalek met hackersorganisatie de Chaos Computer Club (CCC) en Der Spiegel.

Cariad, dat benadrukt dat klanten geen actie hoeven te ondernemen, spreekt volgens het ANP liever van een “configuratiefout” dan van een lek.

Reorganisatie

Der Spiegel spreekt echter van een ‘beschamende fout’ voor een bedrijf dat sowieso al een moeilijk kalenderjaar achter de rug heeft. Het merk kampt met zwakke verkopen, hoge kosten en felle concurrentie van Chinese elektrische auto’s op de Europese markt. Volkswagen moet daarom scherp in de kosten snijden en had gedreigd om voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken in eigen land te sluiten.

Zo ver kwam het uiteindelijk niet. Vlak voor Kerst kwam VW met de Duitse vakbond IG Metall overeen om de sluiting van fabrieken te voorkomen. Daar staat wel tegenover dat er fors wordt gesneden in de productiecapaciteit en dat werknemers afzien van bepaalde bonussen.

Lees hier de column van Arjen de Jong over de VW-reorganisatie die in 2023 werd doorgevoerd. ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’.

Eerder in december werd al bekend dat Volkswagen stopt met het agentuurmodel in Duitsland, dat daar al van kracht was voor elektrische auto’s.

The post Data van zo’n 800.000 elektrische Volkswagen-auto’s gelekt first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *