Dealerdirect: Ecosysteem voor inkopen én verkopen auto’s

Met behulp van een nieuw dataplatform wil Dealerdirect duidelijk in kaart brengen wat de autokoper zoekt, te besteden heeft en hoever de  koper is in het aan- en verkoopproces van  de auto.

Met de recente overname van Autokopen.nl heeft Dealerdirect, het bedrijf achter onder meer Ikwilvanmijnautoaf.nl, het toonaangevende C2B-platform voor inkoop van auto’s, nu ook een B2C-platform voor de aanschaf van auto’s door particulieren.

Daarmee wil Dealerdirect zowel het aan- als het verkopen van auto’s vergemakkelijken voor dealers, waar ook een nieuw dataplatform aan bijdraagt om de behoeften in kaart te brengen en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Volgens Peter van Sommeren, COO bij Dealerdirect, is het bedrijf bezig met een transitie van een marketing- en salesbedrijf naar een datagestuurd techbedrijf. Met behulp van een nieuw dataplatform wil men duidelijk in kaart brengen wat de autokoper zoekt, wat hij of zij te besteden heeft en hoever de betreffende koper is in het aan- en verkoopproces van respectievelijk de nieuwe en de oude auto. “We willen vraag en aanbod matchen”, zo stelt Van Sommeren. “We informeren dealers over de koopintentie van de klant en aan te sluiten bij wat de klant wil. In plaats van auto’s staat bij ons de klantbehoefte centraal. Is er bijvoorbeeld iets in de gezinssamenstelling veranderd waardoor die persoon een andere auto zoekt?”

We brengen klanten in contact met dealers bij hen in de buurt

Geen gedoe

Die aanpak moet er onder meer toe leiden dat het aanbod wordt getrechterd. “De personen die via Autokopen.nl een auto zoeken, willen we hetzelfde gemak bieden als mensen die hun auto via Ikwilvanmijnautoaf.nl verkopen”, aldus Van Sommeren. “Die mensen willen geen gedoe en hebben geen zin in Marktplaats en dergelijke. Ze hebben ook geen zin om tal van dealers af te gaan en 700 auto’s voorgeschoteld te krijgen bij een zoekopdracht.” De aangeboden auto’s hebben één ding gemeen: ze voldoen aan de criteria van Dealerdirect. “Dat betekent dat het om originele Nederlandse auto’s gaat, met BOVAG-garantie en een Nationale Auto Pas”, vertelt Van Sommeren. “Bovendien weten wij doordat we toegang hebben tot veel data dat de kilometerstand klopt.” De dataschat waarover Dealerdirect beschikt, komt ook dealers ten goede. “Met data die we van een partner betrekken, kunnen we zaken als omloopsnelheid, courantheid en statijd voor bepaalde occasions inzichtelijk maken voor dealers”, aldus Van Sommeren. “En met behulp van pricingdata kunnen ze voorkomen dat ze te veel of te weinig bieden voor een occasion.”

Het handige is dat Dealerdirect exact kan monitoren hoe ver de particuliere autokoper is wat betreft het ver- en aankopen van een auto. “Op het moment dat ze hun auto via ons verkopen, kunnen we na het vragen van consent een servicemail sturen en aanbieden om hen te helpen bij de zoektocht naar een nieuwe auto, en bij het verkopen van hun oude auto als ze een nieuwe kopen”, zo vertelt Van Sommeren. “We brengen klanten in contact met dealers bij hen in de buurt, waarna ze met behulp van WhatsApp in de richting van een aankoop gestuurd kunnen worden. We kunnen ook extra diensten aanbieden, zoals verzekeringen en leaseoplossingen.

The post Dealerdirect: Ecosysteem voor inkopen én verkopen auto’s first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *