Diks Autoverhuur in de knel: ‘Wij willen en moeten elektrificeren, maar kunnen dat nu niet’

Diks Autoverhuur wil elektrificeren, maar voor netaansluitingen zitten ze in de wachtkamer. De hoge investeringskosten, de invoer van zero-emissiezones en de afschaffing van bpm-vrijstelling, zitten Gerard Spoor, mede-eigenaar van het verhuurbedrijf, daarom dwars.

De investeringskosten om te elektrificeren zijn enorm, zo begint Gerard Spoor, mede-eigenaar van Diks zijn verhaal. Zijn autoverhuurbedrijf heeft tien vestigingen, vier in Amsterdam, twee in Amstelveen en een in Almere, Amersfoort, Nieuwegein en Zeist. In totaal heeft het bedrijf een wagenpark van 1.450 auto’s, waarvan nu zo’n 5 procent elektrisch is. “Bij vier vestigingen krijgen wij voorlopig geen grootverbruik stroomaansluiting die wij nodig hebben om onze voertuigen op te laden. In Amersfoort, Amsterdam, Nieuwegein en Zeist zitten we in de wachtkamer en kunnen we zo’n aansluiting pas in 2029 of 2030 krijgen. De investeringskosten van een grootverbruikaansluiting inclusief snelladers bedragen tussen de 250 duizend en 350 duizend euro per vestiging, afhankelijk van de grootte van de vestiging en het aantal benodigde snelladers.”

Bij een aanvraag voor een grootverbruik stroomaansluiting moet een groot deel van deze investering al bij de aanvraag gedaan worden, terwijl de aansluitingen in veel gevallen pas in 2029 of 2030 gerealiseerd zijn. Elektrificatie vraagt enorme investeringen die, gezien de schaalgrootte, voor Diks Autoverhuur nog op te brengen zijn als er snel elektrische voertuigen ingezet kunnen worden, maar daar wringt de schoen. “We moeten nu investeren, terwijl we er de komende periode niets voor terugkrijgen. Zonder zo’n aansluiting wordt elektrificeren verdomd lastig”, schetst Spoor.

Regelgeving

De drang om nu te elektrificeren wordt vooral opgelegd door de overheid, zowel nationaal als internationaal, aldus Spoor. “Wij als ondernemers worden gedwongen om te elektrificeren, maar het gaat niet altijd.” Hij doelt onder meer op de introductie van zero-emissiezones in ongeveer dertig steden en de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor grijze kentekens. “De overheid dwingt ons om te elektrificeren met allerlei regels en wij proberen daar zo goed mogelijk in mee te gaan. Dieselbestellers worden duurder door het wegvallen van de bpm-vrijstelling en de stijgende kosten van brandstof. Dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Een andere manier van de overheid om elektrificatie op te leggen, is de introductie van zero-emissiezones. Onze klanten worden geweigerd als zij stadscentra in willen, of zitten we zelf in stadscentra waar wij niet mogen zijn met onze voertuigen. Ik begrijp heel goed dat de overheid inzet op elektrificatie, en wij willen ook graag mee in deze transitie. Maar we kunnen geen ijzer met onze handen breken.”

“Laat er geen misverstand over bestaan: ik vind dat zero-emissiezones ingevoerd moeten worden. Wij hebben al flink geïnvesteerd in elektrische voertuigen en laadpleinen, op de vestigingen waar dat kon, om in te spelen op onder meer de ZE-zones. Het is wat mij betreft onbetrouwbaar als de overheid het nu voor elkaar krijgt om de invoer van die zones weer uit te stellen. Onze concurrenten, die nog niet bezig zijn met elektrificatie, zijn spekkopers als de zones er niet komen volgend jaar. Wij zien dan juist onze investeringen als sneeuw voor de zon verdwijnen.” Spoor doelt op de concurrentie op de autoverhuurmarkt, wat vaak lokale spelers zijn die nog niet actief bezig zijn met elektrificatie. Volgens hem hopen zij het zo lang mogelijk uit te houden met voertuigen met een brandstofmotor.

Duurder

De kosten van elektrische voertuigen zijn een stuk hoger dan die van benzine- of diesel-alternatieven. “Ik lees vaak dat mensen zeggen dat de total cost of ownership (TCO) bij elektrische voertuigen lager is, maar dat is onzin. De banden slijten veel sneller, wat in de papieren loopt. Bovendien trekken de voertuigen een stuk sneller op, wat weer meer schade oplevert. Per schadegeval is een elektrisch voertuig een stuk duurder dan een alternatief met een verbrandingsmotor. Daarnaast zitten veel klanten niet te wachten op een huurauto met een maximale actieradius van 300 kilometer. Als de stimuleringsmaatregelen van de overheid dan wegvallen (onder meer de mrb, bpm en de Sepp– en Seba-subsidies, red.) dan wordt het moeilijk om het financiële plaatje rond te krijgen. Wij moeten deze extra kosten doorberekenen naar de klant.”

Toch staat Spoor te springen om netaansluitingen. “De bovenstaande rekensom is nog te maken zolang ik mijn voertuigen snel kan opladen en ze zoveel mogelijk kan laten rijden. Maar als ik niet kan laden, dan houdt het op.”

Alternatieven

Diks Autoverhuur is niet de enige die geen netaansluiting kan krijgen. De vraag naar ruimte op het net neemt harder toe dan de capaciteit om uit te breiden, stellen verschillende netbeheerders. Er is door de overheid al een Landelijk Actieplan Netcongestie opgesteld, het nieuwe kabinet zegt daarmee door te gaan, maar dat betekent niet dat het probleem op de korte termijn voor Diks Autoverhuur, en vele andere ondernemers, is opgelost. Welke alternatieven heeft Spoor?

“Ik ben al naar de lokale politiek gestapt, in Amersfoort in dit geval. Daar krijg ik te horen van de wethouders (D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren, red.) dat de regelgeving toch doorgezet moet worden, en dat ondernemers ‘wel met creatieve oplossingen komen’. “Ik heb alles geprobeerd. We hebben gekeken om naar andere panden te verhuizen, waar wel een grootverbruik aansluiting aanwezig is, maar die zijn er niet. Ik kijk ook naar grote batterijen die we aansluiten op een kleinverbruikaansluiting. Maar dat moeten dan hele grote batterijen zijn die we met een kleine aansluiting moeten opladen. Ik heb dagelijks per bus zo’n 50 kilowattuur nodig, en per vestiging rijden er ongeveer honderd voertuigen rond. Reken maar uit. Wij hebben op onze panden zonnepanelen, maar daar redden we het lang niet mee.”

De overheid heeft wel een subsidie om laadinfrastructuur te stimuleren, SPRILA, maar voor subsidie op batterijen kom je alleen in aanmerking als je een grote aansluiting hebt, terwijl batterijen in veel gevallen cruciaal zijn om het stroomnet te ontlasten.

Ontheffing

De enige mogelijkheid die Diks Autoverhuur heeft, is om de investeringskosten op te hoesten en op zijn beurt te wachten. Spoor hoopt op een helpende hand vanuit Den Haag: “Geef bedrijven die willen en stappen zetten maar niet verder kunnen een ontheffing voor zero-emissiezones, en stel de invoering ervan niet uit.” Branchevereniging Bovag benadrukt het belang van een dergelijke ontheffing voor de zero-emissiezones voor ondernemers die niet kunnen opladen wegens netcongestie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat desgevraagd weten dat die mogelijkheid er is. Verder hoopt Spoor dat de overheid niet terugkrabbelt. “Zet vaart achter de uitbreiding van het elektriciteitsnet en help ons met de zoektocht naar alternatieven, zoals batterijen. Alleen op die manier kunnen wij de stap naar elektrisch zetten.”

The post Diks Autoverhuur in de knel: ‘Wij willen en moeten elektrificeren, maar kunnen dat nu niet’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *