DMS wordt open platform – ook voor derden
Nextlane heeft van het DMS een echt open platform heeft gemaakt, waardoor het flexibeler is dan ooit.
Rémy Police, DMS Product Director met verantwoordelijkheid voor Zuid-Europa en de Benelux bij Nextlane, blikt terug op de evolutie van de DMS-markt. Deze managementtool is nu volledig volwassen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijft het DMS evolueren, meer dan ooit zelfs. Nextlane heeft van het DMS een echt open platform heeft gemaakt, waardoor het flexibeler is dan ooit.
Tot nu toe was de DMS-sector erg gefragmenteerd, met een aantal leveranciers die hun thuismarkten verdeelden. Duitsland is ongetwijfeld het land dat het meest representatief is voor deze situatie, met bijna vijftig DMS-leveranciers die in het land actief zijn. Dat brengt het risico met zich mee dat de integratie traag verloopt of dat er hoge interface-kosten zijn.
Volgens Rémy Police kan het echter anders: “Hoewel we bij Nextlane alle lokale DMS-systemen in ons portfolio blijven distribueren en onderhouden, hebben we er ook voor gekozen om iCar te ontwikkelen, een DMS dat grote autoconcerns in al hun markten kan ondersteunen. Dit DMS is niet alleen meertalig, het voldoet ook aan de lokale wetgeving, is verbonden met Europese boekhoudsystemen en heeft een interface met de meeste fabrikanten die één DMS-systeem gebruiken.”
Elke dealer kan zijn eigen digitale ecosysteem bouwen
Open ecosysteem
iCar DMS vormt Europawijd de kern van de regelgevende en financiële systemen van de klanten van het bedrijf. Police: “Daaromheen hebben we een technische connector gemaakt op basis van API’s, waarmee nieuwe digitale oplossingen en nieuwe functionaliteiten kunnen worden geïntegreerd zonder het DMS zelf aan te moeten passen. Dit maakt een flexibele ontwikkeling mogelijk en vermindert de risico’s voor het bestaande systeem, zoals bugs en dergelijke.”
Sommige van deze oplossingen zijn exclusief voor Nextlane, zoals MaxSat en MaxLead. “Maar we hebben besloten om ons ecosysteem open te stellen voor alle partners, oftewel externe leveranciers, die zich bij ons willen aansluiten en onze klanten willen laten profiteren van hun toepassingen”, vertelt Police. “Dit noemen we het Nextlane Platform, een cloud-integratiepunt voor individuele DMS-, CRM- en OEM-systemen.”
Zo kan elke dealer een compleet digitaal ecosysteem bouwen om al zijn activiteiten rond het DMS te beheren. Daarbij is er ook een koppeling met tools die het specifieke bedrijf al gebruikt. “Voorheen werd het DMS als één geheel beschouwd en was doorontwikkeling lastig”, aldus Police. “Door te kiezen voor modulariteit bieden we de markt tools die zowel stabiel zijn als eenvoudig doorontwikkeld kunnen worden. Sommige van onze nieuwe functionaliteiten, ontwikkeld als separate oplossingen in de cloud, Cloud Use Cases genaamd, nemen slechts 3 maanden in beslag om te ontwikkelen, iets wat voorheen onmogelijk was.”
The post DMS wordt open platform – ook voor derden first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!