Duitse fabrikanten ontstemd over extra importheffingen, Klever benadrukt belang gelijk speelveld
Duitse autofabrikanten reageren ontstemd op het nieuws dat de EU-lidstaten in meerderheid steun geven aan het verhogen van de importtarieven voor elektrische auto’s uit China.
Zo stelt Volkswagen dat importheffingen een ‘verkeerde aanpak’ zijn en ‘niet helpen bij het versterken van het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie’. BMW-topman Oliver Zipse zegt dat een handelsconflict met China ‘alleen maar verliezers zal opleveren en dat er snel een oplossing gevonden moet worden voor het geschil’. Mercedes-Benz vindt de heffingen een ‘verkeerd besluit’ dat verregaande negatieve gevolgen kan hebben, en dat ‘moet worden onderhandeld over een oplossing’, zo meldt ANP.
Eerder vandaag besloot de Europese Unie om Chinese elektrische auto’s invoerheffingen op te leggen, oplopend tot zo’n 35 procent van de waarde. Ondanks verzet vanuit Duitsland stemden EU-landen eerder vandaag (vrijdag 4 oktober) in met de Brusselse sancties. Het besluit is een tegenreactie op de goedkope EV’s die China op de Europese markt brengt, waardoor er volgens Brussel geen eerlijke competitie is.
Met de heffingen wordt er verdere afstand genomen van wereldwijde samenwerking.
De Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie (VDA) stelt nu bezorgd te zijn dat de hogere invoerheffingen kunnen leiden tot een handelsconflict met China. Volgens de VDA moeten de partijen escalatie voorkomen door onderhandelingen aan te gaan. Het beste is volgens de VDA om die hogere tarieven gewoon te schrappen.
VDA-president Hildegard Müller zegt dat met de heffingen er verdere afstand wordt genomen van wereldwijde samenwerking en dat de potentiële schade groter kan zijn dan de voordelen. Zo spelen er zorgen over tegenmaatregelen van China tegen Europese autobouwers.
Volgens de VDA werd vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen uit Duitsland naar China geëxporteerd.
Wij willen niet dat hier zaken gedumpt worden die met heel veel Chinees geld gesubsidieerd worden.
Nederland
De Nederlandse minister Reinette Klever (PVV, Buitenlandse Handel) hamert in reactie op het belang van een gelijk speelveld. Volgens haar is er een brede belangenafweging vooraf geweest, waarbij er is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven, toeleveranciers en consumenten.
[Tekst gaat verder onder afbeelding.]
Reinette Klever, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. (Foto: Rijksoverheid/Martijn Beekman)
Maar voor haar is een gelijk speelveld het belangrijkst. Daar dringt Nederland al lang op aan bij de Chinezen, aldus Klever. “Wij willen niet dat hier zaken gedumpt worden die met heel veel Chinees geld gesubsidieerd worden en de Nederlandse industrie wegconcurreren. Dat is niet in het belang van Nederland.”
De Europese fabrikantenorganisatie Acea wijst in een reactie eveneens op het belang van een gelijk speelveld. ‘Vrije en eerlijke handel is essentieel voor het creëren van een wereldwijd concurrerende Europese auto-industrie,’ aldus de organisatie in een persbericht.
China
Ook Chinese fabrikanten hebben gereageerd. Geely zegt teleurgesteld te zijn over de heffingen. Volgens Geely kunnen deze de handelsrelaties tussen de EU en China schade toebrengen, met ook nadelige gevolgen voor Europese bedrijven en consumenten. Volvo zelf hoopt hoge heffingen op zijn elektrische auto’s die in China worden gebouwd te kunnen ontlopen door afspraken over prijzen te maken.
Overigens zetten de Europese Unie en China de onderhandelingen voort om een alternatieve oplossing te vinden voor de extra invoerheffingen. Eerder werd al duidelijk dat de uitkomst van de stemming daar geen invloed op heeft.
The post Duitse fabrikanten ontstemd over extra importheffingen, Klever benadrukt belang gelijk speelveld first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!