‘Europese autofabrikanten verhogen prijzen brandstofauto’s om boetes te ontwijken’
De meeste autofabrikanten liggen niet op koers om de Europese CO2-emissiedoelstellingen te halen in 2025, waardoor de winstmarges zwaar onder druk komen te staan.
Europese fabrikanten die achter lopen op de Europese CO2-emissiedoelstellingen verhogen de prijzen van benzineauto’s en bereiden kortingen voor op elektrische auto’s om in 2025 miljardenboetes te ontwijken. Hierdoor staan de winstmarges van de Europese fabrikanten onder druk, en daardoor wordt steeds vaker openlijk getwijfeld aan de CO2-doelstellingen. Dat meldt persbureau Reuters.
De Europese emissiedoelstellingen schrijven voor dat een autofabrikant per verkochte auto gemiddeld 93,6 gram CO2 per kilometer mag uitstoten in 2025. In 2024 was dit niveau 95 gram CO2/km. Uit analyse van Rho Motion blijkt dat alleen SAIC, Volvo en Tesla op koers liggen om de doelstellingen van 2025 te behalen (zie grafiek).
Kloof
In 2024 was het marktaandeel van elektrische auto’s in Europa ongeveer 13 procent, terwijl dat in 2025 ongeveer 22 procent moet zijn om de doelstellingen te halen. Dat percentage verschilt per fabrikant, omdat iedere fabrikant een ander uitgangspunt heeft. Als een fabrikant de doelstelling overschrijdt, wordt er een boete van 95 euro per gram CO2 boven het doel opgelegd, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen.
“De kloof is echt groot”, zegt Marc Mortureux, directeur van de Franse autolobby PFA. “Nu zullen bedrijven meer EV’s moeten verkopen, die duurder zijn om te produceren dan traditionele voertuigen. Tegelijkertijd ontmoedigen politieke en economische onzekerheden en afnemende EV-subsidies de vraag.” Stellantis-ceo Carlos Tavares nam afgelopen maand abrupt ontslag, mede wegens een meningsverschil met het bestuur over de CO2-doelen, zo weet Reuters.
Fabrikanten lopen achter op de CO2-doelstellingen
Op basis van de geschatte emissies in 2024 behalen alleen SAIC, Volvo en Tesla de 2025-doelstelling van 93.6 CO2/km
Hogere prijzen
Om boetes te vermijden verlagen de Europese autofabrikanten de prijzen van de elektrische auto’s, tegelijkertijd verhogen zij juist de prijs van benzinemodellen om de marge gelijk te houden. Onder meer Renault, Peugeot en Volkswagen hebben de prijzen van benzinemodellen verhoogd. Peugeot noemde de nieuwe prijzen een “economische stijging”, terwijl Renault de verhoging “normaal” noemde gedurende de levenscyclus van een auto.
De prijsstijgingen zullen helpen om toekomstige kortingen op EV’s te financieren, zegt Denis Schemoul, auto-analist bij S&P Global. Dit fungeert als “een indirecte subsidie” voor kopers van elektrische auto’s, betaald door kopers van voertuigen met verbrandingsmotor. Deze prijsstrategie verslechtert de winstmarge van de fabrikanten.
VW, dat naar verwachting het zwaarst getroffen zal worden door de CO2-doelen vanwege grote verkoopvolumes, heeft de prijs van de elektrische ID.3 in meerdere markten verlaagd. In Duitsland kost het model inmiddels minder dan 30 duizend euro, meldt Reuters. Analisten verwachten meer van zulke prijsverlagingen in 2025. In Nederland hebben meerdere importeurs al laten weten de bpm-verhoging (de vaste voet van 667 euro) niet door te rekenen.
Emissies overkopen
De snelste manier om de doelstellingen te halen is door meer EV’s te verkopen. Lukt dat niet, dan kunnen fabrikanten onderling CO2-credits uitwisselen. Tesla ontving in 2023 ruim 1,54 miljard euro aan credits van autofabrikanten die niet voldoen aan de CO2-emissienormen. Sinds 2009 heeft Tesla bijna 8,7 miljard euro binnengehaald met de verkoop van de credits. Eerder dit jaar sloot Suzuki een deal met Volvo over de CO2-credits, zo meldt een woordvoerder aan Reuters.
Alle opties die de fabrikanten hebben om de doelstellingen te halen -meer EV’s verkopen of emissies overkopen- tast de winstmarge van de autofabrikanten aan die niet op koers liggen om de doelen te halen. Deze fabrikanten hopen om die reden dat Europa de CO2-doelstellingen versoepelt. “Het is niet logisch dat de autoindustrie boetes moet betalen als de randvoorwaarden voor het opvoeren van de EV-productie niet aanwezig zijn”, zegt Oliver Blume, ceo van Volkswagen. Deze oproep tot herziening werd ook gedaan door Renault-ceo Luca de Meo in een open brief aan EU-wetgevers.
“Op een gegeven moment is het genoeg geweest”, zegt PFA-president Luc Chatel. “Ik kan niet genoeg elektrische voertuigen verkopen en word gestraft op mijn voertuigen met verbrandingsmotoren. Wat willen ze dat ik maak, paard-en-wagens?”
The post ‘Europese autofabrikanten verhogen prijzen brandstofauto’s om boetes te ontwijken’ first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!